~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Saturday, December 11, 2010

KEHIDUPAN SELEPAS SPM..

SPM memang mencabar...waktu nak countdown ketibaan SPM tu...hati masing-masing memang rasa kecut sangat...degupan jantung tu tak payah nak cerita lah..hanya Allah je yang tau...banyak persoalan yang selalu dalam otak masa tu...antaranya..

"Dah bersedia ke aku nak ambik SPM..??"

"Boleh ke aku jawab soalan yang diberi nanti??"

"Boleh ke aku dapat keputusan yang cemerlang??"

"Macam mana dengan killer subject??Boleh ke aku buat??"

"Kalau aku tak survive...mana aku nak pergi??"

Waktu tu cuma Allah je yang tau berdebar-debarnya hati ni...pada aku..biarlah SPM ni ditunda ke..apa ke..sebab aku rasa macam aku belum betul-betul bersedia..walau berapa banyak buku yang aku belek..walau berapa banyak masa aku habiskan dengan hubby-hubby tersayang...aku tetap rasa TAK CUKUP...aku perlukan lebih masa...aku rasa belum lengkap...tercungap-cungap aku macam tak cukup oxygen nak bernafas..sebulan setengah jugak rasanya aku bertapa kat sekolah dari 6.30am sampai pukul 5.30pm dengan yang lain-lain semata-mata nak memperbaiki kemantapan diri masing-masing and of course kitorang saling bantu membantu dalam subjek yang agak lemah...hari sabtu pulak pepagi lagi kitorang dah melepak kat library..selagi library belum tutup...jangan haraplah kitorang nak balik...(huuu...banyak memori waktu tu...walaupun kitorang dalam keadaan tercungap-cungap..) meja study...berselerak..bilik??sama nasibnya dengan meja study...sampaikan meja perpustakaan pun sama je nasibnya dengan keadaan meja study kat rumah....tak percaya??
kan aku dah cakap...same je~

ermmm...kelas 5 Alfa...memang banyak memori yang tersimpan kat situ~batch 2010 memang agak lain dari tahun yang sebelumnya..perangai masing-masing kadang-kadang tak terduga dek akal..sampai cikgu pun kadang-kadang pening melayan karenah kitorang...tapi akhirnya...2 bulan sebelum SPM barulah masing-masing insaf...keadaan kat kelas waktu tu senyap sepanjang masa...dah tak nampak bebudak ni bersembang2 macam dulu...yang aku nampak cuma muka-muka yang keletihan n mengantuk..ada jugak dua tiga orang yang duduk dalam kumpulan...study lah katakan...duduk kat kelas 5 Alfa membuatkan kami tak senang duduk...maklumlah..kelas harapan sekolah...kitorang kena study sungguh2 untuk dapat keputusan yang cemerlang...ramai yang letakkan harapan pada kitorang..jadi sebab tu kitorang kena berusaha sungguh-sungguh demi puaskan hati semua orang waktu dapat result nanti....

cakap pasal dugaan...tahun ni aku sendiri terasa memang banyak dugaan yang kami dapat...ada antara calon2 yang kehilangan ibu bapa...kehilangan orang yang tersayang..konflik sana..konflik sini....mak bapak bercerai...kawan jadi lawan....difitnah...cikgu sakit...penceramah cabut lari...penceramah tak dapat hadir...erm...semuanya menambahkan stress kat calon2 kan??aku ucapkan takziah kepada kawan2 yang kehilangan parents..aku turut bersedih dengan kehilangan korang...

sepanjang minggu spm...
masing2 tak pernah bazirkan setiap minit yang ada...SPM penentu hidup...tak salah kalau nak berkorban..hasilnya nanti tetap diri sendiri yang dapat...^^waktu ni..masing-masing cuma fokus pada exam...ada yang nak stress..tapi apa gunanya??waktu tu kita cuma perlu tawakal pada Allah lepas dah study habis-habisan...waktu exam..keluarkan apa yang ada...gunakan segala skill n jagan pernah gelabah...sebabnya..makin gelabah..makin banyak masa yang kita gunakan untuk siapkan satu soalan...waktu pereksa..perancangan masa memang penting..kalau tersilap...mungkin kertas yang akan dihantar tu tak sempurna isinya~"mukmin yang cemerlang merupakan insan yang sentiasa bertawakal kepada Allah" kalau tak silap aku..macam tu la ayat yang harus dirumikan dalam paper agama islam...(info jugak tu kan??)
sepanjang minggu SPM aku dapat tengok student duduk kat mana2 je pegang buku...pergi toilet...tepi tangga..bawah tangga...tepi longkang..tepi koridor...pergi surau...waktu makan...mata masing-masing tak pernah lekang dari buku yang dipegang...(kalaulah hari-hari kami macam tu...mesti genius kan??hehe)waktu tu dah tak ada apa lagi yang kami fikirkan selain berharap yang paper2 yang kami ambik tu semua cepat habis...at last hari yang ditunggu-tunggu dah tiba...8hb Disember 2010..paper Biology adalah paper terakhir buat kami...tepat jam 3.30pm..KAMI MERDEKA....penatnya memang tak terhingga...masih teringat lagi muka calon2 sains yang tersengih2 macam kerang busuk bila kertas biologi paper 3 dipungut...lagi2 bila ketua pengawas mengucapkan selamat bercuti pada kitorang...happy sangat la tu...dah merdeka lah katakan..^^

balik rumah lepas 2-3 jam berehat..aku terjah facebook..terperanjat tengok notification yang dah beratus2...sah!budak2 nie semuanya lepas gian kat facebook...^^online waktu tu memang rasa seronok sangat..maklumlah dah lama tak online..hehe...waktu tu aku barulah dapat bernafas dengan sempurna...tak tercungap-cungap lagi macam dulu...lega rasanya SPM dah habis...sekarang tinggal berdebar2 nak tunggu keputusan SPM diumumkan je..waktu dah habis SPM macam ni macam2 yang budak2 ni plan nak buat...g holiday...g kareoke..g bowling...c movies...g clubbing...kerja..ish...macam2 betol korang ni..tapi untuk aku memadai la aku isi borang UPU n tolong2 parents aku...holiday??parents aku sibuk la...so holiday tu setakat dalam mimpi je...

student 5 Alfa batch 2010

0 comments: