~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Thursday, January 13, 2011

CABARAN HIDUP SELEPAS HABIS SEKOLAH


hurmm...
for the past few years back...aku seorang pelajar sekolah...
tapi, seperti kebiasaan otak aku je berfikir n mulut aku selalu je gatal nak merungut pasal benda-benda klise~

"bosannya jadi budak sekolah..!!bila sekolah nak habis ni...??"

bila sekolah dah nak bukak..tiap-tiap tahun aku akan dengar benda ni...dari kawan-kawan...adik-adik ataupun aku dapat tengok secara live di facebook rungutan dan rintihan budak-budak yang malas nak pergi sekolah...

"esok da start sekolah...argghhh!!bosannya..."

"ala..esok sekolah dah bukak..aku belum puas enjoy cuti lagi.."

"sekolah..??apa itu sekolah..??huhu...malasnya nak masuk sekolah balik..." 

waktu tu..memang ini je yang selalu aku dengar...kadang2..aku yang cakap...motif..entahlah..mungkin bosan dengan homework yang tak pernah2 kenal erti HABIS....each n everyday...buat rutin yang sama...duduk di tempat yang sama...pakai uniform yang sama...jumpa orang yang sama...bukak buku yang sama(cuma topik yang berlainan)...whiteboard yang sama..kelas yang sama...urghh~no wonder la budak2 sekolah cepat bosan...n mula buat benda2 luar petala...


tadika..
aku masuk tadika rasanya waktu aku umur 4 tahun...hehe...
tapi biasalah aku agak nakal sikit waktu kecik2 dulu..or mungkin sampai sekarang perangai tu lekat...huhu..
aku pernah buli a boy kat tadika tu sampai budak tu takut nak pergi tadika lagi..
aku pernah digantung tadika(ceh~tadika pun nak gantung2 orang..bajet je..)sebab aku demand sangat taknak belajar ABC or 123 tapi aku nak belajar mengeja..haha...sorry..waktu tu aku dah boleh membaca...so..why not?hehe...
kena gantung jugak sebab selalu condemn cikgu tadika yang mengajar...

teringat waktu sekolah rendah dulu..hehe...
zaman jahiliah aku...memang banyak masalah yang aku bagi kat cikgu...tapi maklumlah...aku kan antara murid kesayangan Guru Besar..hehe...tak pernah dikenakan hukuman kecuali aku yang gatal nak serah diri...waktu sekolah rendah...ramai cikgu yang bising pasal aku...tapi akhirnya diorang terpaksa diam sebab aku banyak bagi jasa kat sekolah...harumkan nama sekolah lagi tu...sorry cikgu i'm their leader~
ponteng kelas beramai-ramai dengan alasan aku nak latih budak2 choral speaking...ponteng kelas kajian tempatan dengan alasan nak latih public speaking...ponteng kelas agama dengan alasan pergi latihan kuiz kesihatan...ponteng kelas bahasa melayu dengan alasan pergi latihan pidato..ponteng kelas bahasa melayu beramai-ramai dengan alasan pergi latihan nasyid...
bila aku tengok2 balik...rasanya boleh dikira dengan jari berapa kali aku masuk kelas waktu sekolah rendah...macam tak penah je...bahahaha...XD
ala...tapi tu sekolah rendah...pergi tuisyen untuk cover balik semua pelajaran tu dah memadai...alhamdulilah aku dapat jugak 5A..walaupun diiringi dengan sumpah seranah cikgu sebelum UPSR..huhu...mintak maaf cikgu~

sekolah menengah
aku dah slow down segala aktiviti luar sebab nak fokus study...lagipun aku dah penat la nak jadi tumpuan...kalau ada apa2..walaupun aku ada pengalaman dalam bidang tu...aku biarkan je peluang tu diambil orang..sebab aku dah bersara...dah penat la..nak wat keje jahat pun susah~
aktiviti yang kira aku agak aktif ialah Taekwondo..the best on earth~huhu..tiap2 tahun kalau ada tournament..aku wajib ikut~n acara yang aku paling suka free sparring....huu~buruk dah kaki aku sekarang...bekas lebam yang tak hilang2...keras mengetul je kat situ~both of the legs pulak tu...aishh~
to my future hubby,i nak mintak maaf banyak2 sebab tak reti nak jaga badan~dah kemik sana benjol sini...lebam sana...parut sini...soe ye~
memang gila betul aku ni...banyak2 benda dalam dunia..benda2 gila je aku suka buat~tapi sekarang dah tak kot~dah bersara jugak..

tahun SPM
tahun ni memang gempak n the best year ever....walaupun letih dengan homework, tuisyen n segala kelas petang n kelas tambahan yang ada kat sekolah...kelas terasa macam homey giler~
yelah...pepagi lagi,dalam pukul 6.35 aku dah terpacak kat dalam kelas...buat homework,revision segala bagai..sebelum kelas start pukul 7.45..kelas habis pukul 2.45 aku dah bersiap2 menapak g surau sekolah sebelum menghadirkan diri ke kelas petang yang start lebih kurang dalam pukul 3.00..lepas kelas habis dalam pukul 4.30...aku n jongs terus duduk dalam kelas untuk teruskan buat revision, homework, perbincangan segala bagai sebelum kitorang masing-masing menapak keluar dari sekolah dalam pukul 5.35...bila fikir2 kan balik sebulan sebelum SPM seriously rasa macam sweet sangat walaupon otak masing2 dah rasa macam nak explode...mkin tarikh SPM dah nak dekat...makin ramai yang stay~
seriously aku rindu masa tu....
belajar macam nak tercabut kepala n sampai nak patah tulang belakang duduk atas kerusi plastik..tapi still..aku rasa kelas masa tu rasa macam homey sangat...
tu la gaya budak2 kelas aku belajar...awal tahun sibuk dengan fb,ms,bf,lepak2,chit-chatting,buat kacau sana..buat kacau sini...bila masuk pertengahan tahun or bila dah rasa nafas tu dah sampai paras hidung..barulah ingat nak study..kalau tak..sorry~kitorang prefer belajar gaya santai...bhahaha....


cikgu pulak macam dah tak larat nak bising...lagi-lagi dalam waktu sebulan sebelum SPM...kekadang sampai ada classmate aku yang tergolek tidur dalam kelas pun cikgu diamkan je...nak2 lagi aku yang tertidur waktu dalam makmal fizik..perghh~
dah la fav. subject...member yang dok sebelah pun buat tatau je bila nampak aku dah rebah berjihad..haha..
jihad la sangat...terkilan sungguh aku kalau tertidur dalam kelas..ilmu ke mana..berkat ke mana...aiseh~
tapi apa yang membuatkan aku rasa pelik tu..cikgu abu kasim langsung tak kejutkan budak2 yang tidur..termasuk aku..kalau tahun lepas..sape2 yang berani tidur dalam kelas dia mesti dah kena sesah dengan fail kat belakang kepala..aduss..tengok pun dah rasa sakit..tapi seriously...aku tak pernah kena..pngakuan jujur dari aku....
cikgu mungkin faham kenapa student boleh tertidur dalam kelas walaupun topik yang dia ajar tu intresting giler..

STUDENT PENAT + TAK CUKUP TIDUR SEBAB STUDY

terima kasih cikgu sebab memahami kami & pic kat bawah ni pic budak kelas aku dgan our beloved cikgu abu kasim...^^


urghh~
bila tengok pic ramai2 macam ni aku rasa rindu nak berkumpul macam ni balik...duduk dalam makmal or kelas n study...feels like heaven...ala..lagipun menuntut ilmu tu kan dapat pahala...huhu...serious la..aku rindu nak pergi sekolah...kalau dulu aku pelik dengar budak yang dah habis sekolah kata rindu nak pergi sekolah...sekarang barulah aku tau apa yang diorang rasa...BORING OVERBOARD..!!

lepas SPM
budak2 yang satu batch dengan aku semuanya dah bersepah...ada yang kerja...ada yang pergi PLKN...ada yang menganggur...n ada jugak yang dah kahwin...
aku??

aku pernah kerja...macam2 yang aku try...housekeeping tanpa gaji kat rumah sendiri...maid kat rumah sendiri...sediakan bekalan air yang cukup untuk mak aku atas dasar tanggungjawab...jadi tuitor...waitress kat kedai makan SURIA..
tapi nampaknya semua yang aku buat tak menjadi...sempat makan gaji pertama je..haha..my bad~
sekarang mak aku dah bising bila aku start buat aktiviti menanam anggur yang tak berbuah...huhu..
nak dibandingkan aku dengan member2 seangkatan yang dah bersepah kerja kat luar tu...ada yang kat COSWAY,ada yang kat SAKAN,ada yang kat TENTEN,FORMULA PLUS,FRESCO,HAJAR..n macam2 tempat lagi la dalam melaka ni..huhu penat aku nak tulis semua...


nak hangout dengan diorang macam dulu2 waktu sekolah memang dah rasa macam impossible..sebab diorang semua dah tercampak merata...susah nak dijejaki or nak mintak diorang ambik cuti~
huhu...memang rindu giler kat diorang....

sekarang..


memang tension habisan...
duit pun dah kering...
nak mintak kat parents??
muka aku dah tak setebal dulu la...
kepala dah macam kena ketuk dengan hammer bila nak cari idea nak cari duit poket...
tak payah nak tunggu mak bising mulut bebelkan aku...
aku pun dah rasa perit bila poket dah kering...
ceh..
sekarang apa mau buat??
perit doe hidup camni~
ada idea??
help~


days n nights aku fikir~
cari idea macam mana nak cari duit~
at last...aha!!aku teringat yang aku pernah menulis...
karya aku pulak pernah disiarkan dalam majalah...
why not aku ambil peluang ni..
sambil tanam anggur..
sambil menulis...
untung2 kalau dah ada rezeki dapat duit~
WOW..!!
takde la kering lagi poket aku...
buat masa ni..
aku baru siapkan 2...
kalau dah siap 8 or 10...
aku dah boleh tarik nafas lega..
tinggal hantar je nanti..
insyallah...
mudah2an rezeki tu ada..
amin..


yang buruk datang dari aku..yang baik datang dari Allah..
till then...assalamualaikum...^^

2 comments:

Anisah Zahorin said...

xsangka aku ni lawa jugak..bhaha~

aien zell said...

haha..n comel too..^^