~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Sunday, February 20, 2011

DENTISTRY OR RADIOLOGY??



lately,aku cuak dengan ura-ura yang mengatakan result SPM akan keluar pada 28 Feb. 2011..rasa nak menagis pun ada..tapi nak buat macam mana..apa-apa keputusan aku yang bakal keluar nanti..aku reda dengan ketentuan-NYA...kita cuma merancang..DIA yang menentukan..

aku masih dalam mood berhijrah..berhijrah kepada yang lebih baik..
aku nak jadi "baik" dalam erti kata yang sebenar-benarnya...jadi baik berpaksikan ajaran islam yang sebenar...buat masa ni,aku masih berusaha ke arah itu..
memang aku tak dapat nak nafikan..penghijrahan tu memang susah..lebih-lebih lagi nak mengubah diri to be a better person...*sigh*

kadang2 aku terfikir..

"boleh ke aku capai tahap tu?"

namun,aku sedar..tiada apa yang mustahil andai kita punya kesungguhan n keinginan..apa yang penting, niat di hati kena betul..
orang selalu kata..

"kalau nak berubah,kena la ubah penampilan luaran.."

klise..!!*maaf andai ada yang tersinggung*
penampilan luaran takkan dapat membantu..seperti yang aku kata tadi..niat!
tetapkan hati untuk berubah..walaupun susah,kita tetap boleh mencuba...
yelah,kalau setakat ubah penampilan luaran..siapa2 pun boleh buat..even, budak sekolah rendah pun boleh buat lebih baik dari kita..
malu tak kalau orang tengok kita..bertudung labuh..baju longgar..tapi buat benda2 yang tak betul..benda2 maksiat..aku terkilan..dah jadi norma orang sekarang...orang nak berubah pun boleh jadi susah...banyak sangat influence..*sigh*

hehe...btw,intro aku tu cam dah lari dari topik asal...tapi tu la..aku cuma meluahkan apa yang terlintas..^^
radiologist atau dentist??

huu..susah jadi orang macam aku ni...
alkisah..aku bercita-cita untuk jadi doktor sejak kecik lagi..tapi cita-cita aku tu macam tenggelam timbul ikut arus semasa..tapi,dalam waktu akhir tahun aku form 4,aku macam terpanggil balik untuk mengejar cita-cita tu...
awal tahun masa aku form 5,aku banyak terbaca artikel pasal dentistry...memang intresting..minat aku tu makin bertambah bila mak beri galakkan untuk aku teruskan cita-cita aku dalam bidang ni...
nak dijadikan cerita..selain aku,jongs n abel pun ada simpan cita-cita yang sama..


jalan untuk kejar cita2 tu memang cost hell..tersiksa..result nak kena perfect..then kena maintain prestasi yang bagus2..jangan kasi turun..*sigh*
tapi apa nak buat...belajar bukannya sesuatu yang mudah...terlalu banyak godaannya..kalau ditanya pada orang yang dah berjaya pada hari ni..tipu kalau diorang cakap yang diorang jadi sebegitu dengan mudah..

ramai yang salah dalam memahami kerjaya seorang doktor gigi..dulu,aku sendiri pun macam tu...pada pendapat aku,dentist kerjanya cuma check gigi orang..cabut gigi..tampal gigi...pasang braces...tapi ternyata aku salah..
kerjaya seorang doktor gigi bukanlah sekadar itu...tapi ini..!!

http://drleen.wordpress.com/2007/05/29/kerjaya-sebagai-doktor-gigi-di-malaysia/

bace la sendiri..kui3...malas nak tulih bebanyak...
 tapi penghujung tahun 2010,aku start pening...wee~
@_@
atas sebab minat aku yang mendalam dalam subjek fizik,aku rasa aku suke kat...


radiologist..
aku rasa macam benda ni pun intresting jugak...tapi...
tu la..along tak bagi aku jadi radiologist..bahaya katanya...ye,aku sendiri maklum dengan kerja2 dorang ni...bahaya tu memang bahaya..sebabnya kena berhadapan dengan radioactive chemicals...


ai..kata pun radiologist...memang tu la keje dye pun..tapi dorang kan ada hadkan exposure..ngee..^^


tapi..apa2 pun aku kenalah tengok result spm dulu..
dentistry tetap jadi pilihan utama..
moga2 aku dapat realisasikan impian aku untuk jadi dentist..
doakan aku ye..^^



till then..
assalamualaikum..^^

0 comments: