~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Wednesday, April 13, 2011

AKU SEORANG GURU...??

bismillah sebagai pembuka bicara...moga2 segala yang dirancang akan berjalan seperti yang diharapkanlah hendaknya...
aku menulis bukan untuk menjadi popular..jauh sekali untuk mengejar harta dunia...aku menulis hanya untuk meluah rasa...sebagai ekspresi diri dikala suka duka...

adakah aku layak untuk menjadi seorang guru??
satu persoalan yang tidak bertitik...puas aku cari..puas aku kaji...jawapannya tetap sama...
mungkin "ya" dan mungkin juga "tidak"...
so far aku sekarang memang sedang mengajar..jadi tutor yang agak kurang ilmu didada...tapi aku rasa puas bila apa yang aku ajarkan tu benar2 dapat difahami...*alhamdulillah syukur*

mengajar bukan dek perasaan riak dan membangga diri kononnya "bagai ini aku adalah antara orang yang terpintar di dunia"*cehh...ada aku kesah..meluat ada la..*
mengajar juga bukan dek mengejar duit semata..*itu isu sampingan la..hehe..*
aku mengajar untuk berkongsi..bukankah perkongsian itu sesuatu yang indah?*kecuali perkongsian hidup..itu aku tak rela*

mengajar untuk menambah ilmu didada...dulu,guruku ada berpesan..

walau sepandai manapun kita..jangan pernah lupa daratan...sentiasa kongsi apa2 jua ilmu yang kita peroleh itu bersama2 dengan yang lain..selalu ingat..!setiap kali kita mencurahkan ilmu kepada seseorang...semakin banyak ilmu yang kita peroleh...

ya cikgu...saya memang selalu pesanan cikgu tu...dan ternyata banyak benarnya....semakin banyak ilmu yang kukongsi..semakin banyak ilmu yang aku peroleh...aku lebih senang untuk menghafal segala teori..dan segala fakta2 yang ada dalam sesuatu topik yang kukongsi itu dapat aku kaji dengan lebil meluas...dan hasilnya..tentu saja lebih bertambah pengetahuanku..^^

tapi lately..aku tengok banyak kes yang melibatkan guru...tak!aku tak pernah salahkan guru sebab aku tau bukan semua guru yang jahat..bukan semua guru yang bermasalah...kerana aku pernah menjadi seorang pengawas...pernah menjadi seorang pemimpin di sekolah...*apa??tugas guru dan pengawas itu berbeza??*
bukan itu yang mahu aku katakan...apa yang hendak aku jelaskan disini adalah aku juga pernah berhadapan dengan masalah perlajar seperti itu...

sungguh..pelajar zaman sekarang bukannya seperti pelajar zaman dulu2...banyak bezanya..pantang ditegur..kalau ditegur sikit dah melenting..kalau dicuit sedikit..mulalah ibu bapa datang ke sekolah..*alahai..makin naik lemak la budak2 tuu...*
kalau begitu gayanya mengapa jadi isu andai pelajar tidak berdisiplin??siapa yang harus dipersalahkan??guru atau ibu bapa??siapa yang harus memikul tanggungjawab ini sebenarnya...??*sigh*

aku orangnya, tidak sabar...kesabaranku ini senipis balang gula2 di kedai runcit..*ada pulak*
melentur buluh biar dari rebungnya bukan?kenapa harus kita manjakan anak2 ini??untuk apa??apa hasilnya??untuk memastikan mereka,apabila besar kelak bakal menjadi seorang adak yang tidak tahu menghormati orang tua??yang tidak kenal erti disiplin??yang kenal erti budi bahasa??

namun,mendidik itu pun harus kena gayanya..kalau nak pukul pun..pukullah dengan penuh kasih sayang...pukul untuk mendidik..bukannya pukul macam nak ambil terus nyawa budak tu...mengucap2 sikit kalau nak mengajar tu...jangan terlalu ikutkan amarah tu...marah tu kan sifat yang disukai syaitan...ingat..!tu anak orang..bukannya anak patung...*astagfirullah*

well, tutup cerita...aku rasa aku tak layak jadi seorang guru...minat nak jadi cikgu tu pun aku takde...
aku garang bila mengajar...sebab aku pantang kalau ada orang yang anggap belajar tu benda main2..*tapi jangan risau...aku fleksibel...bukannya garang semedang...*
btw,satu je hodohnya aku ni..aku cepat melenting...takutnya ada mak bapak yang datang sekolah jumpa dengan aku sebab anak2 dia mengadu...haish..*tamau la..*

yup..benar...aku dah gagal...*sigh*
gua x dapat kplspm tuu...takde rezeki...dah tertulis bukan rezeki aku...aku pasrah je..
sorry mom...besides, dah memang bukan minat aku..nak buat macam mana...
kalau aku dapat pun mungkin.."mungkin" aje la...aku akan jadi macam budak2 yang apply..and dapat tu...kebanyakkannya pun isi borang sebab suka2...pergi interview pun sebab suka2...*haish*
kalau jadi cikgu pun sebab suka2...sebab nak duit je..gaji3..tu yang jadi golongan yang bermasalah tuu..*nauzbillah..*

btw mom...
aku dah survey...dah kenal pasti kemampuan aku..dan aku yakin aku akan berjaya dalam bidang ni...insyallah..moga2 aku berjaya...amin..aku serahkan segalanya pada allah..hanya dia yang berhak...
doakan aku..

mom, ini janji aku...
aku akan buatkan mak tersenyum..
i'll be back with something...insyallah..
yang buruk datangnya hanya dari aku...yang baik datangnya dari allah...
jangan lupa doakan aku ye mom..always..
kalau selalunya aku la anak mak yang paling banyak buat mak nangis...yang paling tak mendiamkan mulut mak tu..aku la anak yang paling degil...anak yang paling tak mendengar kata..anak yang paling keras kepala..*mintak ampun dari hujung rambut sampai hujung kaki..*
insyallah..satu hari nanti aku akan buatkan mak tersenyum ceria..
insyallah...hanya allah yang tahu...insyallah..*tu je yang mampu aku cakap buat masa ni*

till then,
assalamualaikum..

0 comments: