~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Monday, April 18, 2011

YA ALLAH, TUNJUKKAN AKU JALAN PULANG..

Angin malam menyapa tubuhku yang semakin kedinginan.. Lalu kutebarkan pendanganku pada wajah sang rembulan..Hati kecilku bersesis sendiri..Subahanallah..!Indahnya ciptaan Allah..!Aku tertunduk seketika...Mengenangkan kekhilafan diri..Bergenang cecair jernih dipelupuk mata...Berat nafas yang kuhela..Seberat dosa yang ku lakukan...

"Ya Allah..sungguh, terlalu banyak dosa yang telah aku lakukan seumur hidup ini..dan aku sedar..aku masih hodoh disisimu..terlalu banyak kesilapan yang telah aku lakukan..terlalu banyak khilaf dalam kehidupan..dan sungguh..akan ku sesali sehingga ke nafasku yang terakhir.."


Air mata yang mengalir kian lebat membasahi pipi..Sungguh aku sesali segalanya...Segala-galanya...!!Dan terima kasih Allah kerana memberikan aku petunjuk dan hidayah yang telah membawaku kembali ke jalan yang benar...Bibirku mula menguntum senyuman..Ikhlas..Lega dengan takdir Tuhan..


Aku juga tidak terlepas dari dibelenggu masa-masa gelap itu...Aku juga pernah merasa "hebatnya" tanpa hijab di kepala..Yang ku pakai seandainya perlu dan kubuka hijabku seperti tiada apa-apa yang bakal berlaku..Langsung, tidak pernah terlintas di kamar hati andai satu hari nanti aku bakal disoal..Dihukum atas segala tingkah laku ku itu...
Astagfirullah, sungguh aku terasa hina..Hina sehina-hinanya disisi Allah yang Esa..Namun, alhamdulillah mujur..Aku masih terpelihara kesuciannya...Alhamdulillah, aku masih lagi terpelihara dari tangan-tangan nakal si lelaki serta tidak pernah lagi tergoda dengan hasutan syaitan..Mujur, aku diberi petunjuk pada waktu yang tepat...Terima kasih Ya Allah..!Aku bersyukur..Kau keluarkan aku dari belenggu hidup seorang gadis remaja yang masih mentah...Yang otaknya masih di pangkal lutut...Genap umurku 17 tahun, aku sudah bisa berfikir dengan waras...sudah tahu membezakan yang mana yang halal dan yang mana yang haram.. Alhamdulillah, walaupun agak terlambat..Aku tetap berterima kasih kepada Allah untuk hidayah-Nya..Aku sedar, bukan semua orang bisa mendapatkan hidayah darinya..Bukan semua pintu hati itu dapat digerakkan tanpa izinnya.. Aku bersyukur atas nikmat itu..Satu nikmat yang tidak boleh aku persia-siakan..
Aku mahu berubah! Dan aku berjanji untuk berubah...Janji yang harus ditepati..Janji untuk kebaikan diri ini dan janji untuk mendapatkan keredaan dari-Nya..
Perubahan drastik? Tidak..Aku tidak mampu untuk melakukan itu...Aku berubah bermula dengan langkah satu...Kembali mempelajari benda-benda basic yang munkin dianggap remeh oleh sesetengah individu...Meluaskan pandangan dengan membaca serta mempraktikkan apa jua yang dibaca.. Cuba untuk menutup aurat dengan sempurna... Cuba untuk melakukan amal ibadah dengan sempurna...
Susah??Memang, penghijrahan merupakan sesuatu yang sukar..Aku harus bertarung dengan kehendak, nafsu serta godaan syaitan yang tidak pernah puas untuk melihat anak Adam yang kecundang dalam penghijrahan.. Aku kuatkan semangat..Aku kentalkan hati.. Biarlah orang mahu bicara apa, sedikitpun tidak mendatangkan kudis buatku... Yang bakal menjawab di hari esok nanti adalah aku, bukan mereka..
Namun, aku masih merasai kekurangan itu...Aku masih merasai kekosongan di dalam diri..Dimana silapku agaknya...?Dan tatkala itu aku mula mengorek isi hati..Membelek satu persatu enjin yang ku guna dalam menjana iman dan takwa..Ternyata..aku kekurangan sesuatu yang paling penting..!Aku terlupa tentang Al-Quran dan hadis..Dimana paksiku andai aku tidak menggunakan kedua-duanya??Astagfirullah...ampunkan aku Ya Allah..Aku masih lalai...Ternyata aku masih cuai dalam memelihara akidahku sebagai seorang islam..
Masih jauh jalan yang harus kutempuhi...Masih banyak ranjau yang berduri harus aku jalani...
Namun aku sedar..setiap perubahan itu haruslah dilakukan dengan ikhlas dan tanpa paksaaan sesiapa..
BERUBAH KERANA KITA BENAR-BENAR MAHU BERUBAH...
Bagi memastikan setiap perubahan yang dilakukan itu kekal di dunia hingga ke akhirat kelak... Berubah kerana Allah yang Esa..Berubah untuk mendapat keredaannya..Insyallah bahagia hingga ke akhirnya..
Dan seandainya hari penghabisan itu tiba..aku mohon agar aku bersama-sama dengan keluargaku ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..Insyallah..

p/s jangan pernah menimbang sesuatu itu menggunakan neraca dunia..tetapi timbanglah sesuatu itu menggunakan neraca langit..insyallah bahagia ke akhirnya...




yang buruk dari aku..yang baik dari Allah..
till then,
assalamualaikum...^^

3 comments:

waN Mohd Salim said...

assalamualaikom .. saye datang berkunjung dan follow kat sini ..saye blogger baru nak kaseh saran sikit ..

baiknye butag followers tu .. taruk kat atas sekali yer

dah tu kalau nak pasang music .. pasang music slow jer terpulanglah kan .. hmm kalau nak music yang ringan and tak berat .. tuan umah pi sini

http://widgetindex.blogspot.com/

okay wassalam

Rue said...

SubhanAllah,
cerita kamu betul2 mengingatkan
perjalanan hidup sy sendiri.
Alhamdulillah, kamu dipilih Allah untuk diberi hidayah, sedangkan ramai di luar sana yang masih terkapai2 tanpanya. Jadi, jangan dilepaskan lagi hidayah itu, pegang ia dgn erat, mohonlah kepadaNya supaya hidayah itu x akan terputus lagi. Memang, nanti akan ada banyak ujian yang mengiringi, tanda Allah ingin menguji, sejauh mana kesungguhanmu dalam mencari sebuah kehidupan yang sejati. Tapi, x usah gentar, kerana Allah x akan sekali2 menimpakan beban yang x tertanggung oleh hambaNya. InsyaAllah, Dia sentiasa ada untukmu, Dia x pernah jauh.

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (al-Baqarah : 186)

aien zell said...

wan : thx untuk saranan 2..insyallah aien akan ubah..^^

rue : thx untuk ayat rue n insyallah aien akan berubah untuk menjadi insan yang lebih baik..harap rue juga begitu..insyallah, tiada yang mustahil...sama2 la kita berdoa ye..^^