~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Tuesday, June 28, 2011

versus

 berbicara soal cinta..
berbicara soal hati..
bicara soal rindu yang kian menyapa diri...
saat diri mengulit memori..
nyaman terasa hati saat diri kembali disapa..
hembusan kasih yang semakin bersemi...
bebunga cinta yang makin mekar dalam diri...
namun dalam jaga aku tertanya..
haruskah ada cinta?
haruskah ada rindu yang menyapa..
saat hati belum puas merajai dunia..
saat diri belum puas mengejar hidup...
namun jawapan yang ada hanya satu..
V . E . R . S . U . S

Thursday, June 16, 2011

IMEJ PENCARIAN DIRI


hening pagi menyapa diri..
sayup-sayup terdengar siulan angin..
begemersik menyapa jiwa...

dedaunan kering perlahan-lahan ditiup tanpa hala..
mengikut arus angin yang sepi tanpa bicara..
bagaikan menari-nari tanpa melodi yang nyata..

aku..
masih dalam pencarian diri yang masih terleka..
aku yang masih tertidur..
walau pada hakikatnya sedang terjaga..

aku..
berjalan mengikut arus manusia..
walau pada hakikatnya aku sesat tanpa arahnya..

sepi..
kelu tanpa mampu mengungkap sebarang bicara..
hanya satu soalan yang sentiasa bermain diminda..
siapa aku di dunia fana?

Sunday, June 12, 2011

"I DO" IS THE BEST WORD...


bismillah..
persoalan yang bakal ku ungkapkan bagaikan sepi tiada jawapannya..pendamping hidup??my another half??orang yang bakal menjadi pemimpin hidup aku??atau yang lebih tepat lagi aku panggil suami..aku baru 18..ye..aku sendiri rasa tak layak nak cakap soal tu sekarang..tapi..hurmm..
ade je sebenarnya orang yang sebaya dengan aku ataupun yang lebih muda dah mendirikan rumah tangga..yang bejaya..alhamdulillah aku ucapkan..syukur atas keharmonian hidup yang allah kurniakan..tapi bagi yang belum..sabarlah..masa tu nanti mesti akan tiba..^^

ketentuan tuhan..siapa yang tahu kan?
aku pernah bercerita soal cinta..pernah merasi cinta juga..bukan sekali mungkin..entahlah..aku sendiri tak pasti samaada itu adalah cinta atau bukan..tapi aku akur..cinta yang sebenar-benarnya hanyalah cinta pada DIA yang esa..kerana tiada cinta yang lebih agung daripada cinta-NYA.

walaupun aku dah berumur 18..buat masa sekarang..secara jujurnya aku langsung tak pernah terlintas untuk memiliki sesiapa di hati ini..cinta?jauh sekali..biarlah segalanya datang kemudian..pada waktu dan saat yang tepat..biarlah cinta itu hadir disaat aku benar2 bersedia untuk menerimanya..bukan sekarang..hurm..aku terasa sedikit aneh disaat melihat rakan2 sebaya di kolej..medan yang sepatutnya dijadikan medan pertempuran demi mencari ilmu berubah 180' menjadi medan mencari cinta..aduhai..mungkin kejutan budaya..masing2 sibuk bercerita soal lelaki..masing2 sibuk bercerita soal perempuan yang boleh membalas cinta yang diberi..teruja!
sempt pula kau mencari cinta saat masa kian suntuk menanti bicara..ha-ha!

pada aku?tiada yang menarik soal cinta..mungkin aku masih menemui dia yang sebenar-benarnya..siapa dia agaknya?hurm..buat masa ini aku tidak berminat untuk mengetahuinya..soal jodoh aku serahkan bulat2 pada allah yang esa..dia maha mengetahui..insyallah dia dah sediakan yang terbaik buat aku.pernah aku katakan dulu pada mak sebaik2 sahaja kisah cinta antara aku dan dia berakhir bahawa aku sudah tidak berminat lagi dengan soal cinta..bukan kerana kecewa..tidak..
mungkin kerana aku baru sedar bahawa untuk gadis seusia aku..cinta itu harus diletakkan ke tempat ke 2..bukan pertama..pengalaman mematangkan manusia..siapa tahu kau juga akan merasakannya..

soal jodoh aku serahkan juga pada orang tua aku..mereka yang lebih dahulu makan garam sebelum aku..sudah tentu mereka lebih arif soal asam garam kehidupan..aku sudah tidak mahu peduli lagi..aku cuma mahukan seorang lelaki yang boleh menyayangi aku dengan sepenuh hati dan dapat memimpin aku ke jalan yang diredai allah..mudah2an hajat aku itu bekesampaian..

bercerita soal merisik..rasanya masih ramai yang belum arif tentang soal itu..berbeza dengan upacara perminangan..merisik hanya proses dimana wakil si lelaki bertanyakan tentang status si gadis..sama ada sudah bepunya atau belum..tak sangka status yang aku letakkan di facebook telah menyebabkan ramai yang sudah salah faham..maaf..hanya itu yang mampu aku berikan..

aku tak mahu mengulas lebih lanjut tentang apa yang telah berlaku..soalnya aku sendiri pun tidak pasti soal duduk yang sebenar..seperti apa yang telah aku coretkan tadi..segalanya aku serahkan kepada allah..tiada yang indah..tiada yang istimewa..kerana aku hanya seorang gadis biasa yang masih alpa dalam dunia ciptaannya..

till then,
assalamualaikum..^^

Monday, June 6, 2011

BERJIHAD DALAM MENITI HARI..

 dalam kesamaran..
dalam kesayuan hati..
tika aku masih berdiri dalam keadaan diri yang semakin rapuh..
semakin dihimpit keresahan...
semakin muak hidup dibuai kealpaan..

aku mula mencari diri..
membelai hela nafas yang kian tersekat..
lantas ku bangun..
menggengam rasa diri yang kian rapuh..
yang kian hilang dalam memori semalam..

bertapa kesenangan mampu membuai diri..
bertapa aku harus bangkit dari kehidupan yang semu..
aku harus bangun..
menapak demi cita-cita yang satu..

dengan semangat yang kugenggam..
dengan azam yang kian membara dalam diri..
aku mula meniti tangga kejayaan 
yang penuh liku dan keringat..

demi cinta pada yang esa..
demi cinta pada cita-cita..
insyallah aku akan berjaya...

Sunday, June 5, 2011

CERITERA ZAMAN REMAJA

izinkan aku menguntai secebis rasa..
mencari sebuah konklusi di sebalik ilusi yang menyapa...
berkongsi sebuah ceritera cinta yang indah dalam lembah durjana...
ceritera indah zaman remaja...

babak pertama..
segalanya tampak indah tanpa curiga..
hari-hari mula dibuai rasa cinta yang berbara..
rindu mula menapak dijiwa..
membayangkan hari-hari indah bersama cinta

babak kedua bermula..
semuanya nampak seakan sama..
namun ada resah yang beraja dijiwa...
soalan mula bertapak didada..
siapa aku dalam hatinya...

klimaks mula menampakkan bayangnya..
saat hati sudah bermuram durja..
saat jiwa dibalun nestapa..
si dia bagaikan hilang tanpa suara..
pergi tanpa ada bayangnya...

sebuah pengakhiran mula menapak..
saat cinta bagaikan sudah tiada serinya..
kasih hilang tanpa ada jejaknya..
rupanya ada si dia orang ketiga..

penamat cerita mula menyala..
saat diri terasa terhina..
lantas hati ditutup serapatnya..
membunuh sumbu cinta yang masih menyala..

seharian meratap tiada terhingga..
sebelum diri mencari solusi dari yang esa...
bernarlah cinta hanya ilusi semata..
menyesatkan manusia ke lembah durjana..