~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Thursday, October 13, 2011

KELEBIHAN AYAT KURSI

bismillah..

dah lama rasanya aku tak buat entry yang mendatangkan manfaat pada sesape je yang baca blog aku ni kan? anyways, asyik berulit kata pun tak bagus jugak kan..?? kadang2 kita kena jugak mensucikan diri dan hati ni dari dosa2 silam.. berubah untuk menjadi seseorang yang lebih baik dari yang sebelumnya.. alangkah indahnya dunia ini andai semua orang begitu bukan..?

mungkin entry hari ni tak segempak mana...tapi insyallah dapat memberi sedikit manfaat kepada sesiapa yang membacanya.. ilmu itu akan jadi lebih bermakna jika dikongsi bersama..mudah2an hidup kita sentiasa berada dalam lindunganNYA..amin..^^


KELEBIHAN AYAT KURSI

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : 
Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwudhuk dan mengerjakan solat Subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari Qiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."

Berkata Anas bin Malik, "Ya Rasulullah, adakah perlu dibaca setiap hari?"


Sabda Rasulullah S.A.W, " Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat."

Umat-umat dahulu hanya sedikit saja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila selepas mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul.

Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Qur'an, hadis dan sunnah Rasul SAW kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.

Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi.

Kehebatan ayat ini telah diterangkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.
Ayat ini diturunkan setelah hijrah. Semasa penurunannya ia
telah diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kehebatan dan
kemuliaannya. Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu
perintang dalam perjuangan mereka. Rasullah s. a. w.. dengan segera
memerintahkan Zaid bt sabit menulis serta menyebarkannya.

Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali
selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar
masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpeliharalah dirinya
dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan
memudaratkan dirinya b ahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga
akan terpelihara dengan izin Allah s. w. t.


Mengikut keterangan dari kitab "Asraarul Mufidah" sesiapa mengamalkan membacanya
setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah,
dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua
orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.


Syeikh Abu Abbas ada menerangkan, siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu
ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, InsyaAllah Allah akan mencerdaskan
akal fikirannya
serta Fadhilat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-Hadis Rasullullah
s. a. w. bersabda bermaksud:


"Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah
hilangkan segala kefakiran di depan matanya."

Sabda baginda lagi;

"Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,
kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar..."


*Orang yang selalu membaca ayat Kursi  
dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.

*Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi
akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.

*Pengamal ayat Kursi juga, 
dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.

*Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan  
memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya.

*Ayat Kursi yang di baca dengan penuh khusyuk, 
Insya-Allah, boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan zahir dan batin.

*Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, 
Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

*Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sembahyang yang lain..

*Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut,

*Dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya. 

 *Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sem bahyang Fardhu,
Allah menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar, pahala nabi2 juga Allah melimpahkan padanya rahmat.

*Barang siapa membaaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya
maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya. 

*Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang
Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid. 

*Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan
nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya....
rasa2nya..hanya ini yang mampu aku kongsikan dengan korang untuk masa ni..insyallah..next time, aku akan cuba untuk keluarkan entry2 yang macam ni lagi..

Dari Abdullah bin ' Amr r. a... , Rasullullah s.. a. w. bersabda,

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

till then,
assalamualaikum..^^

0 comments: