~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Monday, December 5, 2011

CATUR vs. HIDUP

bismillah..
sedar tak yang kita sebenarnya hidup atas papan catur.. yup..hidup memang penuh dengan pencaturan yang takkan ada kesudahannya.. pernah kita sedar tak sama ada langkah yang kita ambil sepanjang hayat kita ini betul atau tidak?


PERNAH TAK KITA BERPALING KE BELAKANG DAN MENOLEH JEJAK2 SILAM YANG TELAH KITA TINGGALKAN SATU MASA DULU..??

sedar tak kita yang  kadang2 setiap perbuatan dan langkah kita itu penuh dengan taktik2 dan tipu helah..yang hanya mampu menguntungkan diri kita sendiri tanpa memberi apa2 pulangan kepada individu lain.. kejam? tepuk dada tanya iman..

 kadang2 manusia cepat bosan dengan apa yang mereka punya.. kadang2 mereka mahukan sesuatu yang lebih dari itu.. dan aku? *sigh*
fikir kembali.. pernah tak satu ketika kita mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain? pernah tak kita mengingati orang yang pernah berjasa kepada kita satu masa dahulu..?? yang selalu ada bersama kita saat susah dan senang? fikirkan kembali.. 
kalau kita katakan hidup ini mudah..kita membuat satu persepsi yang salah! hidup tentunya tidak semudah yang disangka.. penuh dengan ranjau dan tipu daya.. kebahagian yang diperoleh itu bukanlah bersifat kekal.. so, kita seharusnya mempersiapkan diri dengan kekuatan mental & emosi yang sangat kental..

aku tak perfect... dan aku sedar tentang hakikat itu.. aku hanya hamba allah yang lemah.. dan sering juga membuat kesilapan dalam membuat pencaturan hidup..


*wordless*

till then..
assalamualaikum..

0 comments: