~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Monday, December 5, 2011

SALAH SIAPA??

bismillah..

sungguh aku tertarik dengan status seorang sahabat di facebook sebentar tadi..


ORANG MULIA MENYALAHKAN DIRINYA, ORANG BODOH MENYALAHKAN ORANG LAIN..
well humans, is it worth blaming others? kenapa kita tak pernah berhenti dari menunding jari ke arah orang lain dan menyalahkan diri kita sendiri pulak?
mungkin taraf diri tu masih lagi kerdil.. mungkin juga ilmu di dada yang sedikit dan akal yang masih dangkal dalam merancang kehidupan..  tak mampu memikul salah sendiri sehingga terpaksa menunding jari dan mula menyalahkan orang lain terhadap kesilapan yang telah kita lakukan..
andai kita memilih sebuah penyesalan.. tidak usahlah kita hidup dalam sebuah penyesalan yang tidak berkesudahan... bangkit.. berfikir dengan matang.. kerana setiap apa yng berlaku itu pasti akan ada hikmahnya.. penyesalan itu indah.. ANDAI kita mampu menanganinya.. penyesalan mengajar seorang insan untuk mempelajari kehidupan dari sebuah kesilapan..

wujudkah insan di dunia ini yang sempurna tanpa cacat cela?? wujudkah manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan walau sekalipun dalam hidupnya?
berani dalam mengharungi hidup kerana kita bukan berseorangan.. kerana Allah akan sentiasa memelihara hamba-hambanya... jangan pernah gentar untuk berdepan dengan masalah... harunginya dengan tabah.. kerana dalam setiap ujian ada hikmah..

till then,
assalamualaikum..^^

P/S : lately aku perasan..banyak jugak status2 yang berunsur provokasi di fb.. memaki hamun tu dah jadi  macam...memang makanan diorang kot..btw, apa yang mengejutkan..kalau gurl2 yang cantik2 maki hamun kat fb, diorang dapat pakage.. sebab abang2 "baik" sanggup back up...dunia..dunia..*sigh*

4 comments:

missmashimaaru said...

abang2 baik back up mereka di fb ?
well >.0

Rosalia said...

slhkn dri sblm tgk org lain :)

aien zell said...

mira : manusia kan??yg indah tu..mesti la nampak yang indah2 je..

aien zell said...

rosalia : yup..wajib buat macam tu.. =)