~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Wednesday, July 18, 2012


KEPADA MUSLIMAH2.. KHAS UNTUK KORANG

# UJIAN SUKA2 ORANG BERTUNANG..

Bagaimana nak tahu tunang lelaki anda betul2 BERIMAN@BERTAQWA, mudah sahaja caranya.

Pertama korang kena pastikan lokasi tempat tinggal pasangan korang, adakah mereka berada di Sabah? Terengganu? Atau di mana2 sahaja, lepas tu sila rujuk lokasi mereka dengan jadual waktu solat dengan klik pada web web Islamic..

Ok, sekarang, lepas 5 minit masuk waktu solat di lokasi pasangan anda berada, cuba telefon (atau suruh muhrim telefon) dan dengar jawapan pasangan anda. Jika:

Jawapan A: Rindu kat abang ke? Sedang buat apa tu, kitapun rindu kat awak.

Jawapan B: Saya baru nak makan, awak dah makan?

Jawapan C: Saya baru nak tidur, terima kasih telefon saya kerana nak teman saya tidur.

Jawapan D: Saya baru nak solat, awak uzur ke? Telefon lagi 15 minit, insyallah.

Jawapan E: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS, “saya solat tadi.. Kenapa?”

Jawapan F: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS: “Salam awak, maaf jangan col saya masa waktu azan, saya menunggu waktu solat masa tu...”

Jawapan G: (Telefon tak terjawab). Lepas 15 minit dapat SMS: “saya solat di masjid tadi, jika mahu bincang pasal kahwin saya akan call sekarang, jika tiada apa2, baik SMS ajelah..”

Dah selesai hubungi tunang anda selepas 5 minit azan selama tiga hari berturut turut?..

******
Beikut adalah KEPUTUSAN kepada ujian telefon 5 minit selepas azan di atas:

Jika jawapan A:
Sah belum sempurna iman tunang kau, sebab solat lengah2 dan tak rasa bersalah pun, sebaliknya ghairah nak bercakap tentang cinta dan kasih sayang, jap lagi kalau dilayan, akan cerita dalam kain lah tu, astaghfirullahal ‘azim..

Jika jawapan B:
Belum jelas jugak akan tahap iman tunang awak, sebab makan dulu baru solat, mungkin tunang akan cakap, saya jika tak makan, nanti solat tak khusyuk, tapi jawapan orang2 yang beriman, saya tak boleh nak khusyuk untuk makan sebab teringat pada solat..

Jika jawapan C.
Ni lagi sekor, dah azan pun nak tidur dulu? Memang naya dapat tunang macam ni. Putuskan aje!

Jika jawapan D:
Alhamdulillah, ada ciri2 orang beriman. Kan sedap ‘bunyi’nya…kan?

Jika jawapan E:
Alhamdullilah, lagi bagus dari D, sebab SMS sahaja, jaga aurat, jaga adab, jaga akhlak. Tahniah!

Jika jawapan F dan G: Markah penuh! Sangat sesuai dijadikan suami.
,,,,,,,,,,,

P/S : Ermm, sila telefon waktu haid, sebab lepas azan 5 minit masih sempat telefon tunang, itu tanda kau pun ada masalah iman. Dua2 hampeh..hehee



sumber : fb

3 comments:

BieL aBeL said...

sis..i like this entry..self reflection..

Ain Farhana said...

hahanak tunang dah ke kau?hahahaha~

BieL aBeL said...

ahaha..dok lg..insyaALLAH..>.<