~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Monday, July 15, 2013

AKU BARU 20 TAHUN..

Bismillah..

Izinkan aku buat sesi luahan hati malam ni.. *sambil jari kuis2 pasir*

Merujuk kepada tajuk diatas. Ya betul. Aku baru 20 tahun. Masih single and available. Tapi bila orang keliling dengar status aku macam tu, masing-masing menggeleng buat muka tak percaya. Kebanyakkannya golongan-golongan makcik-makcik. Dah lama kot aku sorang-sorang macam ni.. But no worries. Aku still bernafas. Still safe and sound atas muka bumi Allah yang serba indah ni. Ya, aku masih lagi belum lengkap dalam menjadi seorang muslimah di landasan Islam dalam erti kata yang sebenar. Aku masih banyak cacat celanya.

Aku memang suka berkawan. Langsung tidak memilih dalam berkawan. Aku berkawan dengan semua orang. Tak kisahlah sekufu atau tidak. Tak ada istilah kau kaya aku miskin. Kau kacak/cantik aku hodoh. Kau pandai aku bodoh. Cuma satu. Aku sangat meluat dengan manusia tipikal. Tahu apa itu manusia tipikal? Manusia yang suka megutuk diri sendiri, yang suka berputus asa sebelum dia mencuba sesuatu. Aku sangat suka berkawan dengan orang yang ada matlamat hidup. Yang sentiasa ada niat dalam memajukan diri. Kerana orang sebegini, cepat atau lambat pasti akan berjaya. Aku pasti!

Dalam persahabatan aku akui. Kadang kala aku sedikit nakal. Suka mengusik. Suka bermain kata bak orang bercinta. Kadang kala yang melucukan, apabila ada yang takut kerana memikirkan kalau-kalau aku serius sedang memancing hati. Tapi serius aku katakan. Aku cuma mengusik. Andai kata ada yang terasa. Aku minta maaf. Jangan pernah takut. Teman-teman rapat pada aku sudah aku rasakan seperti menyayangi adik beradik sendiri. Teman bermain. Teman berlawan kata. Teman bergurau. Apa perlu malu? Apa perlu segan? Andai kamu teman yang lebih tua dan aku rapat dan senang bergaul denganmu. Justeru, anggaplah aku hadir bagai seorang adik yang dahagakan kasih sayang dari seorang abang. Lagi-lagi disaat aku berada jauh diperantauan. Sah-sah saat itu aku merindukan suasana bersama keluarga. Hahaha. Manusia memang terlalu suka berfikir. Pelik kan? Tapi itulah. Jangan risau, kerana aku jenis manusia yang bukan suka berfoya-foya dengan perasaan orang lain. Benar, aku kuat mengusik. Tapi usikan aku berbatas. Jujur! Andai aku suka akan aku katakan suka. Andai aku benci akan aku katakan benci. Mudah bukan? *senyum*

Rata-rata anak muda yang sebaya denganku atau patutkah aku akur dengan hakikat bahawa anak muda kini seawal umur 10-11 tahun sudah pandai bercinta. 11-12 tahun?? Ahh..apa yang kau tahu tentang "Cinta" di usia seawal itu? Kau masih belum matang. Masih hijau dalam mengenal dunia yang penuh liku. Penuh janji-janji semu. Jujur aku katakan. Aku masih belum mahu bercinta bukan kerana pernah kecewa. Tapi aku takut. Aku takut untuk berhadapan dengan hakikat itu. Memang ramai yang pelik. Kenapa harus gadis sepertiku masih lagi sendiri. Masih lagi hidup dalam dunianya sendiri tanpa langsung memikirkan soal mencinta dan dicintai. Aku cuma senyum. Kerana aku hidup berpaksikan matlamat. Aku hidup berpaksikan prinsip. Andai yang hadir dalam hidup aku itu hanya datang kerana suka-suka. Maka aku sarankan agar jangan pernah mendekat. Dan andai yang hadir itu datang dengan niat yang suci. Menginginkan sebuah perhubungan yang berpanjangan, maka dengan ikhlas aku katakan aku boleh mempertimbangkan niat hatinya.

Saat usia remaja belasan tahun, orang selalu tafsirkan sebagai saat yang sangat tidak sesuai dalam mengejar cinta. Cita-cita dan tanggungjawab kepada keluarga itu adalah sesuatu yang harus diutamakan. Dan apabila usia menginjak tua, orang akan bertanya nama-nama yang bakal kau jadikan calon suami atau isteri. Stress bukan? Seperti aku yang masih belum berpasangan, pasti saja orang katakan aku terlalu memilih. Aku terlalu mengejar kesempurnaan. Pada halnya, langsung tidak! Aku hanya menantikan satu perhubungan yang penuh dengan komitmen dan bukan sekadar suka-suka. Putus-rujuk putus-rujuk sampai ke sudah. Dimana pengakhirannya??

Pernah ada orang kata kepadaku. Sampai bila aku harus melarikan diri? Sampai bila aku harus merasai perasaan takut setiap kali ada yang menunjukkan tanda-tanda ingin mengenali diriku dengan lebih lanjut.?? Aku cuma menjungkitkan bahu. Entah, aku cuma takut. Takut menghadapi hakikat! Ramai yang menyuruh aku mencari seseorang untuk ditunjukkan pada mereka. Siapa?? Ha-ha. Aku? Macam mana nak cari sendiri? Aku ini?? Aku yang sebegini?? Ada kah yang suka??? Tiap kali disoal aku hanya mampu mencari jalan singkat. Mudah dan aku serius. Langsung tidak menunjukkan rasa ingin bergurau. Aku hanya mampu tersenyum semanis mungkin dan berkata sebegini setiap kali didesak sebegitu.

"Kalau teringin sangat nak tengok, tolong lah carikan calon." *sambil ketawa*

Angka 2 di depan umur aku cukup untuk membuatkan aku terasa diri ini sudah menginjak ke peringkat usia yang seterusnya. Melihat orang di kiri kanan berkepit dengan bukan mahram. Bersentuhan di sana sini selayaknya dilakukan oleh para suami isteri tanpa ada rasa takut sedikitpun. Ya Allah. Sebenarnya itu yang aku takutkan. Bukan diri ini tidak mahu bercinta. Bukan diri ini menafikan soal yang satu itu, tapi aku takut. Takut andai suatu hari nanti aku terlalu alpa tanpa langsung memikirkan tentang azab nerakamu. Nauzubillah.
Memang sudah lama aku pupukkan rasa jijik dalam diri saat melihat perbuatan itu dilakukan terang terangan dihadapanku. Ya Allah. Teguhkanlah iman di dalam diriku. Memang sudah tertulis selayaknya umat akhir zaman yang terang-terang tidak segan silu melakukan perbuatan "zina" di khalayak ramai.

Sungguhlah aku bukan mencari seorang lelaki. Tetapi aku mencari seorang imam untuk menjadi pelengkap hidupku. Sungguhlah bukan seorang teman lelaki yang aku impikan. Tetapi aku impikan seorang suami yang mampu membimbingku.

Mungkin hanya sampai disini aku membebel. Aku meluah. Mata sudah semakin layu dibuai ngantuk. Selamat malam semua. Selamat bersahur dan Selamat berpuasa sayang =)

2 comments:

sinuha said...

Semoga dapat Imam yang sempurna satu hari nanti. Btw, nice words.

ain farhana said...

In shaa Allah..amin =)
thanks sinuha =)