~Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang~

Saturday, December 27, 2014

NASA TEMUI TROMPET SANGKAKALA MALAIKAT ISRAFIL

Peristiwa mengerikan yang akan terjadi pertama kali pada hari kiamat adalah ditiupnya sangkakala (ash-shur) oleh malaikat Israfil atas perintah Allah.


Makna ash-shur secara etimologi (bahasa) adalah al-qarn (tanduk). Sedangkan menurut istilah syariat, yang dimaksud adalah sangkakala yang sangat besar yang malaikat Israfil telah memasukkannya ke dalam mulutnya (siap untuk meniupnya), dan dia sedang menunggu bila dia diperintahkan untuk meniupnya. (Syarh Lum’atul Itiqad karya Ibnu Utsaimin, hal. 114)


Makna ini disebutkan dalam hadits shahih dari Abdullah bin ‘Amr, dia berkata:
Seorang badui bertanya: “Wahai Rasulullah, apa itu ash-shur?” Rasulullah menjawab: “Tanduk yang akan ditiup.” (HR. Ahmad, Tirmidzi dan Abu Dawud. Hadits ini disebutkan dalam Al Jami Ash Shahih 6/113-114, karya Asy Syaikh Muqbil)


Ilmuwan NASA ‘Menemukan’ Terompet Sangkakala Malaikat Israfil
Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) adalah alat yang merupakan sebahagian dari program atau misi NASA untuk melihat Kosmologi (studi tentang sifat alam semesta) secara keseluruhan. Projek ini melakukan observasi terhadap alam semesta untuk mencari bentuk sebenar alam semesta. Tekaani yang umum selama ini mengatakan bahwa alam semesta berbentuk bulat-bundar atau tekaan lain menyebutkan bentuknya mendatar.


Dengan menggunakan WMAP, mereka mendapatkan sebuah kesimpulan yang sangat mengejutkan, kerana hasil penelitian tersebut menemukan bahawa alam semesta ini berbentuk seperti trompet.


Pada bahagian hujung belakang ‘trompet’ alam semesta itu merupakan alam semesta yang tidak boleh diamati (unobservable), sedangkan bahagian depan, di mana bumi dan seluruh sistem suria berada merupakan alam semesta yang masih mungkin untuk diamati (observable).


“Dan ditiuplah sangkakala, Maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu putusannya masing-masing.” (Az Zumar: 68)


“Kami biarkan mereka di hari itu bercampur aduk antara satu dengan yang lain, kemudian ditiup lagi sangkakala, lalu Kami kumpulkan mereka itu semuanya.” (Al Kahfi: 99)


“Dan (ingatlah) hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah segala yang di langit dan segala yang di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Dan semua mereka datang menghadap-Nya dengan merendahkan diri. (An Naml: 87)


“Dan ditiuplah sangkakala, maka tiba-tiba mereka keluar dengan segera dari kuburnya (menuju) kepada Tuhan mereka.” (Yasin: 51)


Banyak ulama tafsir mengatakan bahawa tiupan trompet sangkakala di ayat-ayat tadi selalu diertikan sebagai peristiwa di hari kiamat. Dr Wahbah az-Zuhaily dalam Tafsir Al Wasith menghuraikan bahawa tiupan trompet di hari kiamat itu tiga kali. Pertama, tiupan yang menggentarkan, lalu kedua yang mematikan seketika seluruh makhluk. Tiupan ketiga tanda mulainya hari kiamat, di mana semua dibangkitkan dan dikumpulkan.


Kalau kita cermati, Al Quran menyebutkan bahwa tiupan itu selalu “di dalam” terompet, “Wanufikha fi-shshuuri”. Mengapa terompet? Mengapa di dalam (Fi)?


Tim WMAP mengamati pola titik-titik panas dan dingin radiasi microwave kosmik, yang menggambarkan bentuk alam semesta 380.000 tahun setelah Big Bang. Projek WMAP dari NASA membuat peta titik-titik tadi secara menyeluruh, hasilnya ialah pola itu cenderung memudar, yakni tidak ada titik panas dan dingin yang tampak melebihi jarak rentang 60 darjah. Ini menunjukkan bahawa ketika mengembang, alam semesta terjulur panjang. Sempit di depan dan kemudian makin lebar seperti corong. Mirip bentuk terompet berada di pertengahan. Hal ini tentunya menyangkal teori asal selama ini yang menyatakan bahawa bentuk alam semesta seperti bola (bulat) yang mengembang ke segala arah.


Tim WMAP yakin bahawa alam semesta bukanlah berbentuk bola, tetapi berbentuk trompet. Alam semesta bukan meluas tak terbatas, tetapi dibatasi oleh hujung terompet. Jadi, alam semesta ada awal dan akhirnya. Hanya Allah yang tidak berawal dan berakhir, “Huwal awwalu wal akhiru”.


“Sesungguhnya telah datang kepada kalian cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan Kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari keadaan gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” (Al Maidah: 15-16)


“Itulah Kitab yang tidak ada keraguan di dalamnya, sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa.” (Al Baqarah: 2)


“Sesungguhnya Al Quran itu adalah kitab yang mulia. Yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Rabb yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.” (Fusshilat: 41-42)


Maha Benar Allah atas segala Firman-Nya


Sumber penpatah.blogspot.com

Monday, December 22, 2014

MINTAK MAAF SEBELUM HARI EXAM

bismillah

apa yang kau rasa..
kalau..
orang buat kau sakit hati..
buat macam-macam kat kau..
and
at last
dia datang kat kau
hulur tangan
sambil buat muka innocent
pastu cakap

"sorry kalau ade tersalah kata..tersakitkan hati sebelum ni.."

semata cakap macam tu sebab nak hadap finals? dan kau ingat semua orang yang kau hulur tangan dan say sorry tu akan maafkan kau? macam tu je? dan langsung lupakan apa yang kau buat?
kenapa tak mintak maaf je terus lepas buat salah? kenapa mesti nak mitak maaf semata untuk hadap finals? terlampau fake.. like sangat FAKE.. pada aku..baik takyah mintak maaf when you don't really mean it.. it was like macam budak tahun 1 sangat..nak exam..then berebut nak salam semua orang and mintak maaf..padahal dalam hati langsung takde sikit pun rasa nak mintak maaf kat orang tu.. kira buat syarat je nak mintak maaf dengan orang sebab pernah buat jahat kat orang tu.. grow up peoples..
entahlah..pada aku..kau takkan paham apa yang orang rasa sampailah ade orang lain yang buat kat kau macam tu.. *sigh*
takpe..aku maafkan semua kesalahan orang pada aku..sebab aku percaya allah tu ada untuk aku.. kifarah dari allah tu sentiasa ada untuk hamba-hambanya..
may allah bless..
till then..
salam =)


Tuesday, December 16, 2014

Tolong baca sekejap kawan2 Assalamualaikum sahabat semua..jom amik sikit masa baca kisah dan teladan ini.. Allahu Rabbi!! Kisah Tauladan Untuk Kesedaran Kita Umat Islam (Mesti Baca) | Kisah tauladan ini adalah perkongsian dari laman melayukini.net. Sesmoga ianya memberi pengajaran dan kesedaran buat kita yang beragama Islam. Renung-renungkan.. ——————————— Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak bernama Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah. Selepas SPM, aku masuk ke Tingkatan 6 manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama. Setiap kali hari raya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumahku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim. Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan ‘breakdance’, semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya. Hubungan aku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan. Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya. “He’s name is no more Lim Wei Choon. He’s now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago… Subhanallah! Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku. Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan… Assalamu’alaikum… Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang. Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah. ‘Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang” Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan. Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? Memanglah… Kenapa kau tanya macam tu? Kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa? Sorry Lim. Aku tak faham… diseksa? What do you mean? Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house. Tapi, mengapakah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni? Dan mengapa aku di Islamkan oleh seorang bekas paderi kristian? Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata. Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka? Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain. Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku. Aku masih tunduk dan terkata apa-apa kerana sangat malu. Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah. Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tidak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah? Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal… sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah. Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir. Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar. Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu. Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru. Aku ingin berdakwah! Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih dari 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam? Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam. Ini mesej Cantik Yang membuat saya malu pada diri saya. Adakah anda tertanya-tanya apa yang akan berlaku jika kita membawa al-Quran seperti cara kita membawa telefon bimbit ...? Bagaimana jika kita boleh membawanya di mana sahaja kita pergi; Di Dalam beg kita.... atau Poket kita? Bagaimana jika kita melihat halaman beberapa kali sehari ? Bagaimana jika kita kembali untuk memuat jika dilupakan ? Bagaimana jika kita dianggap seolah-olah kita tidak boleh hidup tanpa ia ..? - Dan benar-benar, kita tidak boleh hidup tanpanya ...! bagaimana jika kita memberikannya kepada anak-anak kita sebagai hadiah ?? Bagaimana jika kita membacanya semasa dalam perjalanan ✈?? Bagaimana jika kita menjadikan ia satu keutamaan setiap hari?? Mari kita menjadikan "Al-Quran adalah kawan kita yg terbaik ." Hanya 7% akan menghantar semula mesej ini. Jadilah kalangan mereka & hantar ke bilangan terbesar yang se banyak mungkin . Jangan daripada 93% yang tidak akan berkongsi mesej .... Fikirkan... Walaupun sekali ... sampaiHari kiamat ... kita akan sedar di setiap hari membuka mesej daripada rakan-rakan ... Kami berkongsi / dikemukakan jenaka & gosip ... Tetapi berapa kali kita membuka Al-Quran dan membaca mesej dihantar daripada Allah subhaana wa Ta'ala sendiri ☝ ❓ Jika anda .. rakan-rakan anda .... dan keluarga .. , Berkongsi peringatan ini dengan mereka ...!! ✨ saintifik terbukti: Mendengar Quran mengurangkan kelaziman sel-sel kanser dalam tubuh manusia dan juga memusnahkan mereka. Dengan pemanjangan sujud menguatkan memori , dan mencegah strok . Sujud membuang caj positif di dalam badan - Dalam dunia mana SEGALANYA menggunakan elektrik ⚡ dan memberi kesan negatif kepada kita jadi belajarlah dgn kepentingan ini. ✴ Syaitan berkata: "Saya tertanya-tanya bagaimana manusia dgn tuntutan Cinta Allah ☝ dan menderhaka kepadaNya, dan tuntutan mereka benci saya . tetapi mereka taat kepada saya!" Akan mengambil 60 saat untuk memberi manfaat kepada orang-orang yang tersayang, menyebarkannya sebagai peringatan. Amaran  - ⚠ ❗ Jangan hantar kemudian. Hantar sekarang

Saturday, December 6, 2014

bismillah..
there is so many things happen in this sem..
dari aku boleh handle semua benda sendiri sampai ke tahap aku fragile nak mati..
murung..deeply depressed sebab sesuatu yang aku rasa aku taknak cerita kat sesape dah..
masa tu silap sikit memang menangis la aku dibuatnya..
benda yang berlarutan selama dua tiga minggu..
sampai aku membentak pada diri sendiri..
kenapa benda yang sama berlaku pada diri aku..
berulang-ulang kali sejak zaman sekolah..??
apa salah aku sampai wujudnya manusia-manusia yang macam ni..??
yang mulutnya sentiasa keluarkan kata-kata yang tajam..
too painful untuk ditelan..aku pun manusia jugak bro..
sekeras2 aku pun aku tetap ada limit aku sendiri..
bila aku diam tak menjawab, itu maknanya aku tak setuju..
bila aku diam tak melayan, itu maknanya kau dah off limit...
bila aku diam menangis, itu maknanya kau saja nak cabar aku untuk bencikan kau..totally..
aku tak faham..kenapa orang macam kau selalu je nak cari pasal dengan aku..
walaupun aku tak pernah nak cari gaduh dengan kau..
jangan salahkan aku sebab aku tak bercakap langsung dengan kau sekarang..
aku dalam proses pemulihan..aku masih sakit..sakit dengan apa yang kau dah buat pada aku..
dan kau selalu tarik perhatian orang..sentiasa cari salah aku walaupun aku takde buat salah apape.. dan point out salah yang kau dah cari tu depan2 orang..
it was just like..kau sengaja nak nampakkan aku ni teruk sangat depan semua orang..
aku diam..orang akan nampak yang aku ni salah..
dan bila aku menjawab pun aku nampak bertambah2 teruk pada orang lain..
jadi apa yang patut aku buat?? aku cuba untuk jauhkan diri dari kau..tapi kau sentiasa ada di sekeliling aku.. 
aku depressed sebab perbuatan kau..sampai aku langsung takde sebab untuk senyum..untuk ketawa macam dulu2..
aku depressed dan aku berada pada tempat dimana aku takut untuk move on..sebab aku tau..bila aku move on..aku akan jadi keras..lebih keras dari dulu..
so, aku berada dalam fragile mode dalam satu jangka masa yang panjang..macam orang sakit jiwa..
sampai semua orang yang care pasal aku risau..takut2 aku buat sesuatu yang boleh merosakkan diri aku..
dan sekarang..alhamdulillah..aku dah sihat..
tapi aku taknak dekat dengan kau lagi..sebab kau ibarat virus..
virus yang boleh meragut semua kebahagiaan aku..senyuman aku..dan semangat aku..
terima kasih sebab tunjukkan diri kau yang sebenar..
terima kasih sebab beri pengajaran yang hebat untuk aku..
(^-^)





Thursday, November 6, 2014

4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN

4 JENIS MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN.. SILA BACA.. PASTI MENGEJUTKAN!!

Mee Segera

Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas? Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok. Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.

Sardin
Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan.

Minuman 3 in 1
Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 % kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.

Panadol
Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun.Panadol ni sebenarnya adalah
sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.






Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan kat atas. Cari makanan alternatif lain macam roti, biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera. Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak duit yang kita kena keluarkan.

Saturday, October 4, 2014

MAKSUD LIRIK LAGU TAHU - FYNN JAMAL & TRI HADZIR

  • bismillah.. lama sudah tak menjenguk teratak uzur beta..hahaha..maklum lah new semester dah bermula..so memang azab sikit la..berlari tak cukup tanah..lagi pulak bila study kat unimap kan..bertambah-tambah penatnye..so kalau bagi sesape yang pernah belajar kat unimap tu memang tau la camne seronoknye berlari atas angin kat sini..weehoo~ anyway..enough pasal aku..now kita cerita pasal fynn pulak..so far lirik-lirik yang dia buat sekarang memang sangat-sangat menarik minat aku..sastera tinggi, kau..bukan macam lirik-lirik lagu biasa untuk kau dengar and then kau terus straight faham apa yang dia nyanyi..lirik-lirik lagu fynn sekarang kebanyakkannya jenis kau kena mendalami maksud setiap patah perkataan yang ada then baru kau terjemahkan keseluruhan cerita yang dia bagi..so sedikit sebanyak ini yang aku boleh huraikan pasal lagu TAHU by FYNN JAMAL yang aku terjemahkan rangkap demi rangkap..
  • Lirik Lagu/ Lyrics
  • Lagu 'Tahu' nyanyian Fynn Jamal & Tri Hadzir

    Dan kau tanya dalam diam
    Dengan mata kau biar pejam
    Bagaimana mampu wujud sunyi di riuh engkau berdiri
    Satu per satu hilang ertinya
    Berdikit-dikit menyesak dada mahu kau lari dan bersembunyi
    Tapi mana kau harus pergi
  • sesuatu yang selama ini dah jadi sebati dalam diri..dah jadi kebiasaan..riuh(hiburan) yang kau nikmati selama ini bagaikan tak dapat lagi mengubat sakitnya jiwa itu..dalam diam terdetik di hati macam mana mampu wujud rasa sunyi (kosong) dalam jiwa walaupun kau dikelilingi hiburan-hiburan yang kau suka selama ini. dan bila kau selami rasa hati..nikmat hiburan itu seakan mati satu persatu. rasa khilaf yang semakin menyesak dada sebab kau faham apa yang lakukan selama ini salah. kau malu dengan orang disekeliling sehingga kau mahu sembunyikan diri. tapi kau buntu. kemana perlu kau bawa langkah kaki itu andai kau langsung tak punya hala tuju.
  • Haus
    Tak terpuas lautan
    Lapar tak terkenyangkan
    Kau tahu
    Namun tak kau akukan

kau haus dalam mencari jawapan bagi segala teka teki yang bermain dalam minda selama ini..kenapa kau rasa kosong..kenapa hiburan tidak lagi mampu buat kau terhibur..kau lapar..lapar dengan ilmu..dengan jawapan kemana kau harus pergi dalam mencari diri..dalam menurut kekosongan hati..demi mencari sesuatu yang hakiki.. tapi tetap, walaupun kau tahu tentang semua itu..kau pura-pura seperti kau tak memahaminya..kau masih berpura-pura dalam kehidupan kau yang lama..konon-kononnya kau masih lagi boleh menghayati nikmat hiburan seperti yang kau nikmati sebelum ini..kau sombong.dan kau langsung tak mengaku tentang kekosongan hati yang kau rasa.

Kau selongkar bumi langit pertala
Sedang jawabnya lama kau ada
Maka perlu apa kau bongkar gali
Kalau cuma di letak tepi

namun dalam kepura-puraan itu kau tetap cuba mencari jawapan kepada kekosongan hati yang kau ada..kau selak segala buku, kitab dan sumber rujukan yang boleh kau dapatkan..tapi cuma sekadar itu..kau cari dan kau pendamkan begitu saja..kau cari tapi kau lupakan saja apa jawapan yang kau terima tanpa kau langsung amalkan.. mungkin pada saat itu kau terlalu sayangkan kehidupan lama..kau tak mahu berhijrah.. kerana bagi kau..hijrah itu terlalu susah bagi orang yang sudah jauh terpesong macam kau.

Sayu
Tak terjelas fikiran
Rebah tak tersambutkan
Kau tahu
Namun tak kau akukan

kau sedih dengan keadaan diri kau..kau kecewa dengan diri sendiri..kau sayu bila kau teringatkan tuhan yang memerhati setiap tingkah laku kau selama ini..kau takut akan hari pembalasan kau takut disaat kau jatuh pada hari itu nanti takkan ada sesiapa pun akan bantu kau untuk berdiri tegak seperti sekarang.. angkuh seperti sekarang..seperti saat kau bergembira.. kau tahu akan hakikat itu..namun masih kau terlalu angkuh untuk mengaku.. 
Apa kau cari yang sebetul-betulnya
Lama mana begini
Bertelanjang jiwanya
Apa kau nanti yang sesungguh-sungguhnya
Malam siang berganti
Jawabnya tetap sama 

pada hakikatnya kau sendiri buntu tentang apa yang kau mahu cari..sedangkan, segala jawapan telah kau perolehi setelah sekian lama..cuma kau tolak tepi..cuma kau terlalu sombong untuk mengaku..cuma kau terlalu bongkak untuk amalkan segalanya..namun sampai bila kau harus berada di tahap itu..sampai bila kau nak biarkan dada dan jiwa kau kosong tanpa isi?tanpa Dia??apa lagi yang buatkan kau tertunggu-tunggu untuk berubah?untuk berhijrah ke satu tahap yang lebih baik? ke satu tahap kau lebih mulia di sisi Dia? namun, kau masih begitu.. kau sombong..kau tetap tak mengaku..kau tetap tak mahu berubah..

Sayu tak terjelas fikiran
Rebah tak tersambutkan
Kau tahu
Kau sayu
Kau rindu 
Sama tuhan

kau sedih dengan nasib diri..kau sedih bila mengenangkan hati kau masih kosong..tak terisi..kau rasa kosong..tak bermakna..dalam masa yang sama kau takut untuk berubah..kau takut teman-teman yang selama ini bersama takkan lagi mahu terima diri kau setelah kau berubah nanti..walaupun kau sedar sampai bila saja mereka mampu menemani diri kau andai hanya bersama disaat senang dan biarkan kau jatuh sendiri di saat kau susah..kau tahu akan hakikat itu..kau sedar bahawa hanya Dia yang akan sentiasa menemani kau saat susah dan senang..hanya Dia tempat kau bergantung dan memohon pertolongan..kau tahu akan hakikat itu..sayu bila terkenangkan yang kau bukanlah sebaik mana..kau sedih bila terpaksa akur yang kau perlukan Dia dia saat kau susah..kau sedih akan hakikat diri..kau malu dengan Dia..kau malu..namun pada hakikatnya kau rindu dengan Dia sang pencipta


Monday, August 4, 2014

SIM ALTEL


1)PENGENALAN

Semasa aku berjalan-jalan di Plaza Lowyat dalam melihat kemewahan perniagaan yang dimonopoli oleh kaum cina, aku terus tersentak dan tekad untuk tukar telco milik Melayu iaitu line Altel milik Syed Mokhtar Bukhary. Beliau telah banyak membantu orang Melayu Islam dimana hasil keuntungan perniagaannya telah disumbangkan kepada orang Islam sebanyak RM1,600,000,000 (billion). Sebelum aku ceritakan kisah kepayahan aku nak membeli sim card telco Altel ini, aku cerita kan dahulu ringkas mengenai Syed Mokhtar Bukhary.

Fakta tentang RM1,600,000,000 (billion) yang diderma oleh Syed Mokhtar diambil dari sebuah Majalah Antarabangsa iaitu Forbes Asia, dimana majalah ini memberi anugerah gelaran kepada Syed Mokhtar Bukhary sebagai 'Wira Dermawan'. Menurut Forbes Asia, Syed Mokhtar selain menderma kepada kaum Melayu di Malaysia, beliau turut menderma di luar Malaysia sejak 10 tahun lalu dengan menubuhkan kem pelarian di Pakistan, rumah anak yatim di Guinea dan program pemulihan untuk mangsa bencana di China serta Indonesia.

Syed Mokhtar juga membuka hospital dan institusi lain bagi penduduk Islam Uganda, Afrika Selatan, Nepal dan Australia. Kesemua derma dan pertolongan jihad ini dibuat bertujuan untuk mempromosikan Islam dalam masa sama dapat memperluaskan dakwah Islam di Seluruh Malaysia. Itulah sedikit sebanyak cerita pendek mengenai Syed Mokhtar Bukhary ini.

Jadi dengan berbekalkan semangat mahu terus membantu usahawan Melayu ini terus berjaya, supaya dengan harapan hasil duit pembelian ini dapat aku turut menyumbang derma. Aku sebelum ini 10 tahun pakai telco Digi/Maxis. Aku pun tak tahu hasil dari keuntungan aku pakai Digi/Maxis dimana pemilikya salurkan. Boleh jadi membina rumah ibadat tokong/kuil, boleh jadi dia membuat pelaburan perniagaan perjudian, boleh jadi pelaburan minuman alkohol dan berbagai-bagai lagi.


(2)PENCARIAN PEMBELIAN SIMCARD

So aku dengan semangatnya terus buka google phone dan taip 'lokasi altel'. Lalu keluar linkwww.altel.my/en/where-to-buy . Scroll punya scroll akhirnya aku jumpa alamat kedai yang menjual sim card Altel. Aku lihat ada dua alamat di Lowyat iaitu:

Effective Marketing
Lot 2-101, 2nd Floor, Plaza Low Yat, Jalan Bukit Bintang,
55100 Kuala Lumpur.
03-21455281


Broadband Solution Sdn. Bhd.
Lot 3-It-16, Level 3, Plaza Low Yat, Jalan Bukit Bintang,
55100 Kuala Lumpur
013-3376668

Aku call nombor kedai pertama tak angkat. Aku dengan sabarnya cari lokasi kedai pertama dekat tingkat 2 akhirnya jumpa. Sebelum aku nak tanya beli sim card Altel, aku tengok peniaganya cina, al maklumlah mana ada peniaga Melayu jual phone di Lowyat. Apa boleh buat, demi nak bagi usahawan Melayu Syed Mokhtar untung dalam jangka masa yang lama. Aku pun dengan bad moodnya tanya cina ni:

Aku: "Kawan, sim card Altel ada? I mau beli".
Cina: "Mana you tau ini kedai?" (muka terkejut)
Aku: "I tengok website Altel maa, ada tulis you punya kedai ada jual!"
Cina: "aaa..aaa...(garu kepala) sim card lain mau? Digi ada, Umobile ada"
Aku: "You ada jual ke tak,kalau tak jual, i kira you tipu la ni, nanti i report dekat Altel" (aku bengang)
Cina: "Aiyaa ada la, i saja bagitau ada sim card lain maa, mana tau you minat loh, sebenarnya Altel kami tak ada jual disini, kami jual di kedai satu lagi tingkat 3, ini nombor 013-3376668 you kasi call, nanti orang tunjuk jalan"
Aku: "I customer you kasi la tunjuk jalan, ni tingkat 3 kedai you juga apa?!"
Cina: "Aiyaa sikalang manyak customer mali ma, nanti susah tak ada orang"
Aku: (Aku tengok kiri, tengok kanan, customer tak ada pun. Kalau dia tunjuk jalan pun aku tengok ada kawan dia lagi sorang jaga. Hmm dasar sial cina ni tak nak aku beli Altel, kalau tak nak jual Altel, tak payah la amik sim card ni. Aku pun beredar)

Aku pun dengan tak patah semangat tawaf la satu tingkat 3 sambil call no yang dia bagi tu. Akhirnya jumpa tapi hati betul sakit woo. Korang tau tak kat mana kedai tingkat 3 tu? Dekat belah dalam gila babi, dekat belah-belah area bangladesh, nepal, myanmar berniaga. Kira macam tempat keluar masuk stok untuk stor. Aku punya maki hamun dalam hati bengang sebab mana la orang dapat cari kedai macam ni punya dalam. Ini macam kedai repair laptop untuk stor je. Aku pun tak cakap banyak aku aku mulakan pembelian aku:

Aku: "Kawan kasi keluar semua no.Altel, i mau pilih itu nombor"
Cina: "Wahh manyak line lain, mau beli Altel juga ka?"
Aku: "Who is customer? Do you know customer is always right?"
Cina: "Huhu, gurau saja. Kejap aa i pergi ambil"
Aku: (10 minit tunggu)
Aku: (20 minit tunggu)
Aku: (30 minit tunggu)
Aku: (40 minit tunggu)

*kesabaran yang tinggi perlu ada*

Cina: "alooo manyak sori aaa, itu Altel dalam stor susah cari punya, ini satu box you kasi tengok semua nombor"

Aku: (Aku malas nak cakap banyak, aku pun pilih satu satu ada dekat 100 sim card, aku rasa orang tak pernah beli)

Cina: (tiba-tiba tengok satu sim card dan selit tepi asingkan)

Aku: "hei, apa you kasi letak tepi tu? I mau tengok itu nombor"

Cina: "huhu, ini nombor cina banyak suka maa 011-8****888"

Aku: (Aku yang asalnya dah pilih nombor aku nak, sebabkan atas dasar aku nak sakitkan hati cina ni, aku pun cakap)

Aku: "Ini nombor banyak bagus, i amik sekali ini nombor, berapa ringgit?"

Cina: "hmmm, rm14 saja, satu rm7"

Aku: (Ceh, RM7 je satu, ingat RM100 sebab no.cantik kau jual, kalau RM100 pun aku beli la sial, Aku bagi RM14 daftar dan beredar)


(3)TAHAP KELAJUAN INTERNET DAN COVERAGE LINE ALTEL


Bila habis beli, aku terus pergi 7-eleven nak beli topup, sekali yang jaga cashier tu Manager cakap, sini Altel susah masuk lah bang, Tan Sri Vincent Tan kenakan macam macam syarat untuk Altel masuk topup dalam 7eleven. Aku pun panas sekali lagi, lalu aku google dan cari senarai tempat tempat beli topup Altel adalah Shell, Petron, Esso, Caltex, Tesco, Giant, Aeon Big, Jusco, Ayamas, Sen Heng, RHB, CIMB, OnKing, Restoren Ali Maju.

Legalah aku sebab stesyen minyak Shell, Petron, Esso, Caltex, Aeon Big dan Jusco memang bersepah-sepah. Aku pun beli dengan jayanya topup rm30 dan terus aktifkan internet RM28 - 1GB. Ada juga pilihan RM48 - 2GB, tapi aku pilih 1GB je sebab dah cukup untuk aku pakai sebulan.

Aku nak cuba kelajuan internet Altel ni tapi tak sempat sebab aku kena pergi terus ke Jemapoh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Sampai je aku dekat Jemapoh, aku pun cuba kelajuan internet dia. Ya Allah, Wallahi, demi Allah yang memegang urat jantungku, aku bersumpah sepanjang aku pakai line Maxis dekat jemapoh memang tak boleh surfing langsung. Bila aku pakai line Altel ni, dia tunjuk icon line coverage +Hs (High Speed). Punya laju aku pakai line ni, sampai dalam kampung jemapoh yang aku tau memang tak ada line pun Altel boleh akses siap High Speed?

Aku pun cuba surfing cari info kenapa Altel boleh dapat coverage HighSpeed yang Maxis tak pernah dapat dalam Kampung Jemapoh ni. Akhirnya selepas aku caru info di google, baru aku tau bahawa Altel adalah syarikat telco terlaju dalam kelajuan "4G LTE". Altel juga mempunyai 40MHz berbanding syarikat telco Digi, Maxis, Umobile, Celcom dan lain lain yang hanya mempunyai 20MHz sahaja. Sudahlah boleh akses call dimana mana sahaja, tambahan dalam ceruk kampung pun internet HighSpeed laju gila? Seminggu selepas tu. Keluarga aku 10 orang terus tuka nombor kepada Altel dan kawan kawan aku dah 6 orang tukar line kepada Altel tetapi nombor asal mereka kekalkan.

Dengan ini aku bagi korang kesimpulan tentang Altel

1.Altel milik melayu

2.Altel line internet dan coverage line dapat capai hingga ceruk kampung

3.Altel mempunyai 4G LTE serta pemegang terbesar 40MHz berbanding telco lain

4.Topup beli di Shell, Petron, Esso, Caltex, Tesco, Giant, Aeon Big, Jusco, Ayamas, Sen Heng, RHB, CIMB, OnKing, Restoren Ali Maju.

5.Internet package ada dua, 1GB RM28, 2GB RM48

6.Altel boleh tukarkan line dan kekalkan nombor asal.

7.Tempat beli simcard Altel: www.altel.my/en/where-to-buy

Dah baca panjang-panjang ni jom CLICK SHARE supaya kawan korang yang lain terkena baca sampai habis macam korang, dan mana tau dia berminat tukar Altel? Korang mungkin rasa tak nak tukar lagi, tapi kalau korang CLICK SHARE mungkin kawan korang tukar. Dapat bantu Syed Mokhtar Bukhary pecahkan monopoli telco yang dipegang cina dan india.

Senarai alamat sim card Altel dijual:

http://altel.my/en/where-to-buy

Bukti Altel pemegang terbesar 40Mhz:

http://www.utusan.com.my/utusan/Korporat/20130924/ko_01/Altel-sedia-masuk-gelanggang


Bukti Syed Mokhtar dikategorikan sebagai Wira Dermawan:

http://www.sinarharian.com.my/bisnes/syed-mokhtar-wira-dermawan-1.294066


credit : -ketua pengakap- ( www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDapOri
)

CARA MENGAJAR ANAK MENGHAFAL AL QURAN DARI KECIL

Cara Mengajarkan Anak Menghafal Al Qur'an Sejak Dini
1. Bayi (0-2 tahun)
-Bacakan Al Qur'an dari surat Al fatihah
-Tiap hari 4 kali waktu (pagi, siang, sore, malam)
-Tiap 1 waktu satu surat diulang 3x
-Setelah hari ke-5 ganti surat An Naas dengan metode yang sama
-Tiap 1 waktu surat yg lain-lain diulang 1x2
2. Diatas 2 tahun
-Metode sama denga teknik pengajaran bayi. Jika kemampuan mengucapkan kurang, maka tambah waktu menghafalnya, mis dari 5 hari menjadi 7 hari
-Sering dengarkan murattal
3. Diatas 4 tahun
-Mulai atur konsentrasi dan waktu untuk menghafal serius
-Ajari muraja'ah sendiri
-Ajari menghafal sendiri
-Selalu dimotivasi supaya semagat selalu terjaga
-Waktumenghafal 3-4x perhari
BC dari Ustdz Ahmad Al Hafidz
Allaahummaj'alna fii ahli Qur'an , Allaahumma baarik fi auladina wa dzurriiyatina bil Qur'an, Allaahummarzuqna istiqomah fi tilawatil wa hifzil Qur'an...wa adhilna fi jannati fi Qur'an...Aamiin Allaahumma Aamiin

Sunday, August 3, 2014

PANDUAN MEMBELI KERETA SECARA TUNAI

CARA BELI KERETA TUNAI - AWAS : BANK SANGAT TIDAK SUKA ARTIKEL INI
                             
Keperluan : Perlu kereta untuk kerja
Batasan : Nak kumpul duit cukup sampai tua tak beli kereta
Solusi biasa : Pinjam Bank
Harga Kereta : RM40,000 - D/P RM4000 - bulanan RM438.33 Interest : 3.5% Tempoh : 9 Tahun
Keuntungan Bank : RM11,339.64 (lebih tinggi jika buat ZERO d/p dan ini tidak termasuk jika selalu kena penalti bayaran lewat)
Documentation Pembelian : RM4000 (Bank, Agreement, Insurance, JPJ yang semua ini biasa car dealer tak benarkan kita buat sendiri kecuali menggunakan runner mereka dengan rate yang telah mereka tetapkan...kita sain jer, lepas tu kita juga kena bayar bulan-bulan).
Jumlah EXTRA yang perlu dibayar kerana buat loan : RM25,339.64

Kita nak buat begini

Harga kereta : RM40,000 (RM38,000 - biasa boleh nego kalau tunai)
Bayaran : RM38,000
Untung bank : ZERO

Masalah biasanya ialah susah orang nak tunggu kerana kerata sangat perlu untuk pergi dan balik kerja. Mari saya cadangkan satu cara yang pernah berjaya dibuat oleh mereka yang pernah datang meminta nasihat sebelum ini (kita panggil beliau "Najib" - fresh graduate yang bekerja dengan swasta).

Anda target untuk memiliki sebuah Perodua Myvii berharga RM40,000 atau yang setaranya.

Misi : Kumpul duit RM40,000
Tapi : Perlu kereta segera

Kumpul RM4,000 dan mula dari situ. Dengan RM4000 itu boleh bayar downpayment HUTANG kereta baru ATAU dengan RM4000 itu boleh dapatkan sebuah Perodua Kelisa / Kancil yang berusia lebih 12 tahun. Masa ini biasanya bank sudah tak bagi finance kereta seumur itu dan harganya akan drop serendah-rendahnya kerana sasaran hanya kepada pembeli tunai. RM4000 boleh dapatkan sebuah kereta Kancil yang sangat mungkin kosmetiknya kurang tapi kerosakannya mungkin kurang.

Najib pilih ikuti nasihat untuk beli sebuah Perodua Kancil EX660 yang masih berkeadaan baik dengan harga RM3500 (Sebenarnya Proton Wira pun boleh dapat harga begitu...cuba cari di Mudah.My dan pastikan kita tak silap pilih kereta bermasalah). Pilih model yang spare-part dan repair murah dan kalau lebih baik dapatkan kereta yang dalam kondisi terjaga. Sekarang, untuk tujuan pergi dan bali kerja sudah tercapai. Yang tak tercapai ialah tiap-tiap raya tak boleh nak eksyen dengan bekas gelfren kononnya nak tunjukkan "achievement". Tahap ni, kena sabar sikit kerana kawan-kawan sebaya termasuk junior sekolah pun dah mula tayang Honda City mereka (hutang) bayar tempoh maksimum.

TETAPI walaupun tiada komitmen bulanan, Najib dinasihatkan untuk membuat tabungan sebanyak RM450 sebulan di dalam pelaburan koperasi yang menguntungkan. Kalau beli kereta barupun, RM450 juga akan bayar bulan-bulan...anggaplah macam beli kereta dengan loan cuma RM450 kita laburkan bukan bayarkan loan. Dalam kes ini, Najib saya sarankan untuk melabur dalam KPF (Koperasi Permodalan Felda) kerana beliau juga anak Peneroka. Untuk pengetahuan, KPF bayar dividen sangat tinggi juga (selain itu dengarnya Koperasi Angkatan Tentera juga tinggi pulangannya). Jika tidak, paling teruk pun boleh masukkan dalam ASB atau Tabung Haji dengan kadar dividen yang "not bad" lah...jangan simpan dalam akaun simpanan yang ada ATM dan kemudian susah nak disiplinkan diri bila Sarcasteek keluarkan design-design baru...gatal jer nak gi shopping. Boleh juga cari prospek pelaburan lain yang mungkin lebih baik seperti emas, unit amanah, bon dan lain-lain, cuba intai-intai perunding kewangan yang terbukti rekodnya (saya cadangkan perunding dari The Millionaire Sister Group)

RM450 x 89 bulan = RM40,050
Apabila disekalikan dengan dividen pelaburan, tempoh 89 bulan itu boleh dikurangkan sehingga 70 bulan ataupun pada tempoh yang sama boleh dapat sampai RM55k-60k

Untuk kes Najib, beliau dapat disiplinkan diri untuk menyimpan RM450 dan dilabur dalam prospek pelaburan yang cerdik. Bulan ke 70 sahaja, beliau dah ada RM40k (kira-kira 5 tahun lebih). Mari kita mula kira

Dalam simpanan : RM40,000
Harga Perodua Kancil lama : RM2000
Tempoh tahan sabar kerana tak macho : 70 bulan

Ok, asalnya beliau nak beli sebuah kereta MyVii baru RM40k kan? Tapi selepas beliau dah ada kuasa tunai, beliau dapat beli sebuah Honda CRV terpakai yang masih dalam kondisi "Nora Danish" (cun) dan mempunyai maintenance yang rendah serta trade-in value yang tinggi dengan apa yang beliau ada. Disebabkan pembelian secara tunai, sebuah kereta Honda CRV dengan harga buka RM55k boleh tawar sampai harga RM45,000.

Sekarang, Najib sedang mencarum semula dalam dana keretanya sebanyak RM600 sebulan. Dalam tempoh 7 tahun akan datang, Najib boleh memiliki sebuah Mercedes S320 terpakai dengan harga RM100k (harga beli baru RM800k). Ada cara lebih baik jika masih sabar, beli sahaja kereta pada nilaian RM20-30k dan selebihnya teruskan mencarum untuk pelaburan dan lebarkan prospek pelaburan yang ada. Macam orang tanam pokok yang dah berbuah, nak ambil buah jangan tebang pokok tu, trim sikit sudahlah...and let the money work for you.

Kita tak perlu jadi penganalisis ekonomi untuk jadikan kita bijak. Kita cuma perlu BERPUASA sedikit. 7 tahun sahaja orang rasa tak cool bawa kereta cabuk. Lepas 7 tahun...kawan yang pakai Hondai City tu masih terkial-kial bayar bulanan. Awak dah bawa kereta lebih tinggi statusnya secara TUNAI.

Boleh cuba sekarang. Saya tahu kerana saya pernah jadi orang bodoh yang rakus mahukan impresi orang dengan kereta baru yang HUTANG dan dari situ saya belajar...untuk BERPUASA dan beli kereta bukan untuk tayang pada orang lalu saya mampu bebas dari hutang kereta. Saya juga pernah berkata, kenapalah aku bodoh sangat kerana tidak tahu perkara ini dari zaman muda dahulu lagi.

Jaguar S-Type (muka jongos) pada zaman kegemilangannya pada tahun 2001 dahulu berharga sekitar RM800k dan hanya RM50k pada hari ini. Orang tetap lihat...itu ialah Jaguar. Bawa Jaguar baru RM800k dan Jaguar terpakai RM50k jenamanya tetap sama. Pak Bilal yang taknak kahwinkan anaknya kepada kamu kerana kamu pakai Kancil 660 pun tak tahu beza harga Jaguar baru dan 2nd hand pun.

Beli kereta untuk keperluan...jangan bayar lebih untuk puaskan hati sendiri dengan sakitkan mata dan hati orang lain yang melihat. Lagi satu, orang kata kalau beli kereta tunai nanti income tax cari...jangan takut pasal perkara ini jika anda bukan jenis orang lari dari cukai. Cukai hanya kutip berdasarkan pendapatan kita dan bukan kerana kita beli kereta tunai.

Sekian tips kewangan dari kisah sendiri. Ini SEKADAR TIPS dari saya dan saya pasti ada ribuan tips lain yang lebih baik. ALASAN TETAP ADA UNTUK TIDAK MELAKUKANNYA DAN ITU SEMUA PILIHAN ANDA. Tidak ada paksaan dan satu statement mengatakan apa yang saya tips kan ini satu ketetapan negara...maka, tak perlu beri alasan sangat kepada saya. Saya tak perlu pun dengar alasan untuk mengubah apa yang telah berjaya dilakukan (past-tense dah). Ini bukan isu beli liabiliti dengan tunai satu tindakan kurang bijak...tetapi pada saya, ini cuma satu usaha untuk tidak commit kepada riba termasuk "Riba' Islamic".

Selamat mencuba.

Sila share supaya anda dibenci oleh bank-bank. Takpe biar bank benci anda tak mengapa, jika kereta anda rosak...bukan bank datang tolong pun.

SAIFUL NANG
Street Learner

* Pengiraan di atas bukan figure tepat tetapi sekadar anggaran untuk menunjukkan idea merancang kewangan sahaja dan tak perlu tiru, ubahsuai mengikut situasi masing-masing. Harap tiada yang mempersoalkan matematiknya 

NIKMAT AMALAN BISMILLAH 5


Sedikit penkongsian ayat ini

MANAFAAT:
Manafaat Bismillah 5 ini terlalu banyak, dan secara keseluruhannya boleh menjadi penawar kepada semua jenis penyakit & rasa bisa pada tubuh badan samada yang diketahui puncanya atau pun tidak. 

KAIFIAT/CARA:
Letakkan tangan di tempat yang sakit, tarik nafas, dan baca Bismillah 5 sebanyak 7 kali. Kemudian tiup pada tempat yang sakit itu. Selepas itu tiup/hembus pula pada air.

Jika tempat sakit itu tak boleh diletakkan tangan, sebab sakit atau payah untuk letakkannnya, boleh letakkan tangan di anggota lain dengan fokus hati yang tinggi dan anggaplah/gambarkan tempat tersebut adalah anggota yang sakit.

Friday, July 4, 2014

KERJA DARI RUMAH. MUDAH CEPAT DAN BERBALOI

bismillah..

well lately aku agak kusut dengan semua benda yang jadi kat sekeliling aku.. makin lama makin terkejar-kejar..padahal cuti..aku sendiri pun tak tau apa yang aku kejarkan..huuu..

anyways,
just wanna introduce this thing to you guys that have some interest in making money at home.. ye la sambil goyang-goyang kaki kat rumah tu kan. daripada jadi penganggur kehormat, apa kata korang luangkan sikit masa untuk buat benda-benda macam ni kat rumah. takde la guna kederat sangat, takde la dok perabis duit nak topup minyak, cuma perlu internet connection, laptop or computer kat rumah, and for sure la letrik..ghahaha..kalau rumah xde letrik xde makna lah internet connection bagai tu.. huuu~

anyways, kalau xde internet connection gi je la kat mana-mana mamak stall yang ada free wifi, starbucks ke, mekdi ke, kfc ke.. or any place yang membolehkan korang online, then buat la kerja korang tu sampai siap kat situ.

secara ringkas,
benda ni memang sesuai sangat untuk ibu-ibu, penganggur-penganggur, student-student  yang memang terikat dengan kelas and whatsoever, kerja ni selalunya dilakukan secara freelance, fleksibel kata kau..x terikat dengan masa.. terpulang la korang nak buat masa malam ke, siang ke, petang ke, subuh ke.. tak kira laa.. janji segala project yang diberi tu disiapkan on time dengan dateline yang diberi..

bayaran kerja yang dibuat secara ringkasnya aku boleh cakap memang berbaloi-baloi.
anyways..cakap banyak pun tak guna kan.. yang penting kerja kena mau jalan..baru la duit masyukk.. agree?? here, click on the picture.

http://jobdirumah.com/aienhanna

cuma membantu. may allah bless us.. in shaa allah.. amin =)